Playlist 549
02/12/2025
Je hoorde Ik kan niet wachten, de verrassende samenwerking tussen Piet Diego en natuurlijk Gerard Joling — die tegenwoordig meer op tv te vinden is dan de sint in een rijmboek. Diego bouwt gestaag aan zijn eigen popprofiel, terwijl Joling recent weer door half Nederland trok met optredens die nét zo glitteren als zijn kersttruien. Een vrolijke meezinger die precies past in deze tijd vol aftelstress, verlanglijstjes en ongeduldige schoenen bij de haard.
Eerste spreek
Cultuur (kort)
Een blik op hoe Sinterklaas steeds verandert, maar altijd hetzelfde warme familiegevoel blijft brengen.
Uitspraak (kort)
Een eeuw levenservaring in één interview: hoe een 100-jarige Nederland even liet zien dat wijsheid soms luider klinkt dan al het politieke kabaal bij elkaar.
Co-originele (kort)
Dezelfde mijterklassieker, maar eerst gezongen door het duo dat klinkt als stamgasten van het Pakhuis, en daarna door de man die half Nederland opvoedde via de buis.
Hitmix
en avond vol stoomboot-nostalgie, pakkende decemberknallers en knipoogklassiekers waarin de Sint, zijn helpers en een handvol muzikale jeugdhelden vrolijk door elkaar buitelen alsof het één grote surpriseshow is.
Dat was de oerklassieker Sinterklaas wie kent hem niet van Henk & Henk — het duo dat met één liedje een nationale traditie in een jasje van pure nostalgie heeft gehangen. Elk jaar duikt ’ie weer op in playlists, basisscholen en de betere schuurtjes met glühwein.
En we blijven nog even bij diezelfde melodie, maar dan met een volledig andere energie: presentator, acteur én eeuwige goedzak Jochem van Gelder nam het nummer ooit nieuw leven in door het met zijn eigen jeugd-tv-vibe te injecteren. Hij is tegenwoordig regelmatig op podia en bij evenementen te zien, en blijft een soort nationale oom waar iedereen automatisch respect voor heeft.
Hier komt zijn versie: hetzelfde lied, maar dan alsof de Sint zélf even extra koffieshots heeft gepakt.
Sinterklaas: het feest dat bedoeld was om kinderen blij te maken… en inmiddels vooral volwassenen een mini-burn-out bezorgt. We doen alsof het draait om pepernoten en gezelligheid, maar ondertussen lijkt het soms op een nationaal debat waarin iedereen met een megafoon geboren is.
Elke november duiken de discussies, hashtags en meningen weer op — tot zelfs dorpen die normaal alleen ruzie maken over kerstverlichting ineens veranderden in talkshows. Maar zodra de sint zelf verschijnt, smelt alles weg: kinderen gillen, ouders glimlachen en zelfs de grootste mopperkont wordt week van binnen.
Misschien is dat juist de charme: we botsen, we lachen, we mopperen… maar we vieren het tóch. Want zolang er ergens een jute zak ligt, een paard dat nergens geparkeerd staat en één kind dat fluistert “Hij bestaat écht”, blijft Sinterklaas overeind.
CULTUUR
Intro
Het Sinterklaasfeest is ooit ontstaan als een kinderfeest vanuit het katholieke geloof, gedragen door de rijkere klassen en mensen die in de koude maanden wat extra mededogen toonden. De oorsprong ligt bij de bisschop van Mira in Turkije, die opkwam voor kinderen en armen — een voorbeeld dat eeuwenlang doorwerkte in verhalen, rituelen en later snoepgoed en cadeaus.
Titel
Sintvieringen door de jaren heen
Volledige tekst
Het Sinterklaasfeest is ooit ontstaan als een kinderfeest vanuit het katholieke geloof, gedragen door de rijkere klassen en mensen die in de koude maanden wat extra mededogen toonden. De oorsprong ligt bij de bisschop van Mira in Turkije, die opkwam voor kinderen en armen — een voorbeeld dat eeuwenlang doorwerkte in verhalen, rituelen en later snoepgoed en cadeaus.
De traditie veranderde door de jaren heen: de roe verdween, de zak werd symbolischer, en niemand hoeft nog naar Madrid te emigreren. Maar de kern bleef: een warm familiefeest dat generaties met elkaar verbindt. Ondanks de rumoerige discussies en hevige emoties van de afgelopen jaren, blijft het verlangen naar samen vieren groter dan de verdeeldheid.
Met anders gekleurde Pieten blijft dit feest prima overeind, vinden velen — inclusief mijzelf, ook al rende ik vroeger als “Zwarte Piet” door schoolklassen vol gillende kinderen, krijt in de hand en zak vol snoep. Kinderen verbeterden liefdevol mijn misspellingen en bleven vooral blij omdat die zak vol lekkers zat, die ik niet zomaar ergens op de grond kieperde.
Een van mijn mooiste herinneringen was toen ik als Sinterklaas door verschillende dorpen reed. We stopten bij een boerderij waar een vrouw zwaaide. Haar zoontje lag ziek op bed en had ons eerder zien rijden. Natuurlijk gingen we mee naar binnen. Een van de Pieten gaf hem cadeautjes en zijn gezichtje straalde. Later, bij het omkleden, vonden we onderaan de zoom van de mantel een tientje met plakband — een bedankje van de moeder. Dat kleine moment raakte ons allemaal.
Wat er precies met dat tientje is gebeurd? Geen idee. Maar de herinnering is het mooiste cadeau dat bleef.
En dat was Mega Grandioos, rechtstreeks uit het Wild Geraas-project van 2021 — een serie waarin Jochem van Gelder de klassieke Sinterklaasliedjes een fris, groots en bijna bioscoop-achtig arrangement gaf. Een beetje pop, een beetje musical, en heel veel decembermagie.
Jochem bracht deze reeks uit toen live-evenementen langzaam terugkeerden na corona, waardoor veel families juist deze bombastische versies omarmden tijdens optochten en intochten. Zijn warme, herkenbare stem geeft dat ultieme familiegevoel, terwijl de productie klinkt alsof Sinterklaas inmiddels een eigen stadiontour verdient.
Echt eentje die de stoomboot met twee pk extra de haven in trekt.
Getekend Loesje
Datum
02/12/2025
Tekst
Sinterklaas: de man die bewijst dat geheimen leuker zijn dan spoilers.
We blijven nog in dezelfde heerlijke sfeer van dat Wild Geraas-project. Jochem van Gelder pakte Hoor wie klopt daar aan alsof hij de soundtrack van een Sinterklaasfilm moest leveren: grootse percussie, rijke strijkers, en zijn eigen lieve, herkenbare energie die je meteen terugvoert naar de tijd van Telekids, Studio Snugger en de intocht op zaterdagochtend.
Het lied zelf is natuurlijk een van de oudste Sinterklaasklassiekers uit ons collectieve geheugen — en in deze versie komt het alsof de Sint met een complete fanfare aanklopt.
Dus zet je schoen maar alvast klaar: hier komt Jochem met
Hoor wie klopt daar.
De altijd plat grappige Ome Henk moest en zou ook een sint medley opnemen, en als je Ome Henk kent, weet je dat dat dus gegarandeerd staat voor platte sinterklaas muziek die net tegen het randje aan zit, maar voor volwassenen een fijn gehoor is.
Dat waren Ernst, Bobby & De Rest, al járen dé helden van kindertheater en tv, met Sinterklaasje, kom maar binnen met je knecht. Oer-Nederlands jeugdsentiment dat al sinds de jaren 90 met volle zalen en theaters door het land toert. Ze zitten ook dit najaar weer in allerlei Sinterklaasshows, en blijven precies dat brengen waar ze voor staan: vrolijkheid, chaos en een bak energie waar zelfs de hulppieten jaloers op zijn.
PIETS UITSPRAAK
Intro
De Volkskrant kwam enkele jaren geleden met een prachtig idee: honderdjarigen interviewen, kort na hun 100e verjaardag. Elke maandag verscheen zo’n gesprek op twee pagina’s, met foto en verhaal. In die interviews tonen deze mensen — aan het einde van hun leven — een nieuw soort elan: ze willen laten zien dat ze ertoe deden én ertoe doen. Hun kracht, doorzettingsvermogen en nuchtere levenshouding laten zien hoe deze generatie Nederland heeft helpen vormen. Veel van die verhalen roepen emoties, bewondering en herkenning op.
Titel
De man die 100 jaar werd en via zijn interview van velen onze volgende premier mocht worden
Volledige tekst
De Volkskrant kwam enkele jaren geleden met een prachtig idee: honderdjarigen interviewen, kort na hun 100e verjaardag. Elke maandag verscheen zo’n gesprek op twee pagina’s, met foto en verhaal. In die interviews tonen deze mensen — aan het einde van hun leven — een nieuw soort elan: ze willen laten zien dat ze ertoe deden én ertoe doen. Hun kracht, doorzettingsvermogen en nuchtere levenshouding laten zien hoe deze generatie Nederland heeft helpen vormen. Veel van die verhalen roepen emoties, bewondering en herkenning op.
Tussen al die indrukwekkende levens liep één verhaal extra in het oog: dat van Jan Lindenbergh. Zijn interview raakte velen. Wat hij zelf normaal vond, werkte voor lezers vaak als pure openbaring: hoe hij uit armoede omhoog klom, hoe hij de Tweede Wereldoorlog doorkwam, en hoe simpel hij soms oplossingen beschreef waar de politiek al jaren over struikelt.
Op zijn honderdste schreef Jan een boek van tachtig pagina’s: “Samenlevingseconomie, met een stabiel financieel systeem.” De kern daarvan is dat winsthonger en ego’s te veel macht hebben. Volgens hem moet geld niet worden beheerd door individuen, maar door commissies uit verschillende takken van economie en dienstverlening. De staat verstrekt leenkapitaal aan goede ideeën, en landen werken samen aan conferenties om dat systeem te versterken. Zo ontstaat volgens Jan een eerlijker verdeling van welvaart en groeit er vanzelf een duurzamere samenleving.
Hij werkte veertien jaar aan deze ideeën. Zijn drijfveer kwam waarschijnlijk mede uit zijn linkshandigheid: op school moest hij rechts schrijven, rechts eten, en voelde hij zich beperkt — totdat hij bij schermen wél met links mocht handelen. Die vrijheid beïnvloedde zijn visie op gelijkheid, creativiteit en ruimte om jezelf te zijn.
Jan vond dat mensen niet alleen rationeel moeten werken, maar ook hun creatieve kant moeten kunnen inzetten. Als landbouwkundig ingenieur werkte hij in vele landen, bouwde daarnaast nog een zeilboot, en pleitte sterk voor méér ontwikkelingshulp — zodat mensen kansen in hun eigen land kunnen opbouwen. Stemmen vond hij een “negatieve bezigheid”, maar hij deed het toch: op de minst slechte partij. Hij verwees graag naar het werk van filosoof Lev Sjestov.
Kort na het interview verscheen er een ingezonden brief in de Volkskrant, waarin iemand opperde dat Jan Lindenbergh eigenlijk president zou moeten worden van een land dat vastloopt in populistisch rumoer. Een man van honderd die met rust, ervaring en nuchterheid liet zien dat echte oplossingen gewoon bestaan.
Het is de moeite waard om zijn werk te lezen — én om die reeks honderdjarigen te blijven volgen. Er is inmiddels zelfs een boek met een selectie van hun verhalen. Een prachtig inzicht in de mensen die onze samenleving hebben opgebouwd.
En dat was Het pakje van Henk Temming — bekend van het illustere duo Het Goede Doel, maar ook solo een meester in kleine verhalen en melancholische melodieën. Temming heeft een talent voor het schilderen van decembergevoel: licht nostalgisch, eerlijk en muzikaal precies.
Het pakje speelt met het idee van cadeautjes, verwachtingen, teleurstellingen en verrassingen, en past daardoor perfect in een avond die tussen spanning en warmte balanceert. Temming is nog steeds actief als songwriter en producer, en schrijft de laatste jaren veel voor jong talent — wat zijn muziek weer een nieuwe generatie in trekt.
Een klein liedje, maar met een groot hart.
Wat een heerlijke overgang: van de sint rechtstreeks richting de kerstboom. Henk Temming maakt hier bijna een mini-kerstfilm van, met Sinterklaas als doorgeefluik naar het warmste feest van het jaar.
Het nummer legt de vinger precies op dat moment in december waarin de intocht voorbij is, de chocoladeletters half opgegeten zijn, en iedereen stiekem al naar de lichtjes kijkt. Temming’s stem blijft emotioneel, warm en eerlijk — en dat maakt dat dit nummer elk jaar weer in decemberlijstjes opduikt.
Een liedje dat voelt alsof je kerstavond alvast in een envelopje aan de Sint hebt meegegeven.
We zingen wel altijd leuk van de Piet die door de schoorsteen komt, en de cadeautjes die op die manier ons huis in komen … Maar wat nou …. ja wat nou , als je geen schoorsteen maar enkel een centrale verwarming hebt? Hoe komen die cadeautjes dan je huis binnen? Heeft de sint een sleutel van ieder huis en komt hij dan toch sluipvoets binnen? Wie zal het weten? Misschien in dit geval VOF de Kunst.. want ook zij zitten met het probleem van de centrale verwarming, Sinds kort, en dat wist de sint nog niet, maar nu … misschien wel!
Rob Scheepers brengt ons als hulp sint, een nieuwe politiek correcte versie op sint muziek.
Niet zo’n fijne titel, maar deze tekst Lying All The Time past wel bij deze Sintspecial. Want wij als volwassenen hebben in afgelopen Sintvieringen heel wat smoezen verteld, of net nog niet gelogen dan! Een rauwe Amsterdamse sixties-klassieker van Wally Tax en zijn Outsiders.
AFSLUITING
Muziek
Vanavond zaten we diep in de Sinterklaassfeer: van de glitterpop van Piet Diego & Gerard Joling tot de oerklassiekers van Henk & Henk en de jeugdhelden-vibe van Jochem van Gelder. Ome Henk bracht de volwassen knipoog, Ernst, Bobby & De Rest de kinderlijke warmte. VOF de Kunst sloot het muzikaal af met hun vraag hoe de Sint huizen zonder schoorsteen binnensluipt. Een compacte, vrolijke rit door alles wat december muzikaal zo charmant maakt.
Columns
In Cultuur alles over de Turkse bisschop tot de Nederlandse jute zak, met een ontroerende herinnering die liet zien dat Sinterklaas vooral draait om kleine gebaren. In de Uitspraak belandden we bij de honderdjarige Jan Lindenbergh, die met zijn nuchtere levenswijsheid en scherpe ideeën liet zien dat echte oplossingen vaak rustiger klinken dan alle politieke herrie om ons heen.
Programma info
Je bezoekt ons op De Muziek Experts.nl of Katbijtmuis.nl en je hoort ons elke dinsdagavond om acht uur, en zaterdagochtend om elf uur live op BR6 — jouw wekelijkse mix van muziek, verhalen, gein, nostalgie en Sint-waardige verrassingen.
Slotzin
SLOTZIN:
Voor nu het eind van deze uitzending, maar het begin van de spanning naar 5 december… Zal het allemaal wel goed gaan met pakjesavond? De tijd zal het ons leren!








