TME Playlist – 13-01-2026

de Muziek Experts afspeellijst

datum: 13/01/2026

uitzending nr: 555

#01.
ARTIEST/BAND
HARPO
TITEL
That’s the way it is

Harpo, de artiestennaam van de Zweed Jan Torsten Svensson, brak in de jaren zeventig door met de hit Moviestar. Hij werkte samen met Benny Andersson van ABBA. That’s the Way It Is is een voorbeeld van zijn melodieuze Europese pop uit die periode.

EERSTE SPREEK

Cultuur (kort)

De woningbouw loopt vast door uitstel en een gebrek aan passende keuzes, waardoor veel mensen blijven zitten waar ze niet meer passen.

Uitspraak (kort)

Achter ogenschijnlijke incidenten schuilt machtsvertoon dat door uitblijvende reacties ruimte krijgt.

Co-originele (kort)

Eén titel, twee reizen: eerst langs herinnering en verlies, daarna langs de tekentafel van de producer.

Hitmix

Vanavond een verbinding van melodieuze pop, verhalende luisterliedjes, cabareteske maatschappijkritiek en tijdloze klassiekers, waarbij origineel en interpretatie elkaar regelmatig spiegelden.

#02.
ARTIEST/BAND
PAUL SIMON
TITEL
Mother and child reunion

Mother and Child Reunion verscheen in 1972 en was Paul Simons eerste solohit na Simon & Garfunkel. Het nummer werd opgenomen in Jamaica en geldt als een van de eerste popsongs met duidelijke reggae-invloeden. De titel kwam van een menukaart, terwijl de tekst draait om verlies en verwerking.

#03.
ARTIEST/BAND
FRANK FARIAN CORPORATION
TITEL
Mother and child reunion

De Frank Farian Corporation nam het nummer opnieuw op als studioproject van producer Frank Farian, bekend van Boney M. In deze versie ligt de nadruk op productie en structuur, met minder focus op de persoonlijke lading van het origineel.

CULTUUR

Introductie [Bas]

We praten graag over plannen. Over visies, kaders en trajecten. Dat klinkt daadkrachtig, maar het maskeert ook iets anders: uitstel. Want zolang iets nog in ontwikkeling is, hoeft het niet af te zijn. En zolang het niet af is, kan niemand er wonen.

Wat opvalt, is dat beleid vaak wordt gemaakt voor een gemiddelde dat nauwelijks bestaat. De woningmarkt wordt benaderd alsof iedereen hetzelfde leven leidt, dezelfde ruimte nodig heeft en dezelfde financiële mogelijkheden heeft. Terwijl de werkelijkheid juist bestaat uit verschillen, tussenoplossingen en mensen die vastzitten op een plek waar ze niet meer passen.

We bouwen niet alleen te weinig, we bouwen ook te eenzijdig. En lastige keuzes schuiven we vooruit, omdat ze gevoelig liggen of botsen met belangen. Dat levert geen chaos op, maar wel stilstand. En stilstand raakt vooral mensen zonder uitwijkmogelijkheden.

Piet gaat nu verder en laat horen hoe dit zich lokaal vertaalt. Niet als aanklacht, maar als spiegel. Want wonen gaat niet over stenen, maar over ruimte om verder te leven.

Titel

Bouwen in Bodegraven wel in gang maar met een nog wel stroperige ontwikkeling

Cultuur [Piet]

Er liggen her en der zandhopen te wachten tot ze ingeklinkt zijn of tot er daadwerkelijk huizen op verschijnen. Er zijn zelfs bouwkavels die al jaren klaarliggen en nu nog jaren moeten wachten tot er iets gaat gebeuren dat op een woonwijk lijkt. Hoezo al die uitstel, maar geen afstel?

Enkele oorzaken zijn de volgende: Een aannemer stapt vroegtijdig uit. Een andere bouwer wil de sociale woningen niet gaan bouwen omdat hij er te weinig op gaat verdienen. Een grotere kavel in Weideveld voor een goeie 200 woningen ligt stil. Het bouwplan moet gewijzigd worden. Er komt geen basisschool. Al dit zorgt ervoor dat wat al jaren klaar ligt nu pas in 2030 zijn beslag krijgt.

Ondertussen moeten er nog knopen doorgehakt worden waar men de hoogte in mag voor meer wooneenheden voor een- en tweepersoonshuishoudens. Zo moeten er locaties gevonden worden en etages met slimme ruimten voor meer mensen zonder dat het een containertje lijkt. Er zijn best veel mensen die alleen in een huurwoning wonen en wel kleiner willen gaan wonen. Maar dan blijkt de huur of aankoopsom voor een volgende woning veel te hoog en wordt besloten om dan maar in de vertrouwde omgeving te blijven wonen.

Het gaat hier vooral om het ontbreken van kleinere flatjes voor jongeren en alleenstaande ouderen.

Daar heeft men in de tientallen jaren hiervoor geen oog voor gehad. Misschien moeten drie weduwen samen eens een gezinswoning kopen met minstens drie slaapkamers. Dan kunnen er weer zes tot meer mensen in de achtergelaten woningen gaan wonen. En laten we nu eens landelijk de LAT-boetes opheffen als je weer eens verliefd wordt of samen met een aardig ander mens samen gaat wonen. Laat die mensen hun uitkering houden en zo creëer je tevreden mensen, de samenwonenden en diegenen die in de leeggekomen woning kunnen gaan wonen.

Ook moet er op gelet worden dat er dan naast de woningen nog goede wegen komen, vooral voor fietsers, en toch ook genoeg parkeergelegenheid met groene stroken dicht bij de woningen. Na jaren gedoe en irritatie schijnt toch al een bleek zonnetje over de in de verschillende kernen oprijzende wooneenheden.

#04.
ARTIEST/BAND
MARGREET DOLMAN
TITEL
Buk nog een keer

Afgelopen 14 december waren wij bij een optreden van Paul Haenen als Dominee Gremdaat en Margreet Dolman, onder andere toen zong hij als Margreet ook dit humoristische lied Buk nog een keer. Via Dolman fileert Paul al 50 jaar lang macht, hiërarchie en volgzaamheid. Buk nog een keer is daar een schoolvoorbeeld van: een lied dat cabaret en muziek samenbrengt en laat horen hoe humor kan worden ingezet als maatschappijkritiek. Niet bedoeld om mooi te zijn, maar om te raken. En dat blijft werken.

GETEKEND LOESJE

Datum

13/01/2026

Tekst

Wegkijken is ook kijken, maar dan naar de verkeerde kant.

#05.
ARTIEST/BAND
BUSTER FONTEIJN
TITEL
Een beetje misselijk

En we gaan door met nog een alter ego van Paul, want naast Eppe Gremdaat, Margeet Dolman, Raldi en Emmi Kapoek en Bob Guttering, Dook Paul ook in de huid van Bust Fonteijn en zong het lied “Een beetje misselijk”. In dit nummer gebruikt Paul of Buster ongemak als instrument, met een tekst die schuurt, maar herkenbaar blijft. Humor met een onderlaag, precies waar hij sterk in is.

#06.
ARTIEST/BAND
CONCRETE BLONDE
TITEL
Everybody knows

Een prachtsong uit 1994, dit Everybody Knows, dat mooi zwaar aangezet is door zangeres en componiste Johnette Napolitano van de door mij bewonderde band Concrete Blonde. Een groep die ik graag eens live meegemaakt zou willen hebben. Concrete Blonde.

#07.
ARTIEST/BAND
THE NEW VAUDEVILLE BAND
TITEL
Peek A Boo

De aparte voordracht in dit Peek A Boo stoelt op het type gezang uit de roaring thirties van de 20e eeuw. E

Deze remake van deze New Vaudeville Band hoort u dan nu bijna 100 jaar later;voor het eerst.

PIETS UITSPRAAK

Introductie [Bas]

We noemen veel dingen “incidenten”. Dat klinkt geruststellend, want incidenten vragen geen grote reactie. Je kunt ze registreren, veroordelen en weer vergeten. Maar wie alles als incident ziet, weigert het patroon te erkennen.

Machtsvertoon werkt zelden openlijk. Het begint klein en ontkenbaar. Net genoeg om te testen hoe ver je kunt gaan zonder echte tegenreactie. Blijft die uit, dan verschuift de grens. Niet abrupt, maar stap voor stap.

Wij noemen onszelf rationeel en terughoudend. Mooie woorden, totdat ze samenvallen met passiviteit. Want wie alleen binnen veilige kaders reageert, laat ruimte aan wie dat bewust niet doet.

Piet gaat nu verder met een analyse die verder kijkt dan losse voorvallen. Niet om te provoceren, maar om te laten zien dat macht ook werkt via gewenning. En dat niets doen soms óók een keuze is.

Titel

Drones die spioneren en ballonnen met smokkelsigaretten enz. De Pesterijen door Poetin zijn Proefjes. Wij moeten eens gaan terug proeven.

Uitspraak [Piet]

Alle ongelooflijke rare nieuwtjes die we al jaren lezen en anderen meemaken zijn genoemd als de pesterijen van Poetin. Dat is veel te vriendelijk. Het malle kleine hulpje Loekasjenko van de ministaat Wit-Rusland mag en wil hieraan meedoen. Hij stuurt hoopvolle vluchtelingen uit allerlei landen naar de Poolse grens die hopen daar over te kunnen steken naar het vrije westen. Dat is al voor die mensen helemaal mislukt.

En nu zijn er vrij grote ballonnen die met sigaretten eraan worden aangetroffen in de Baltische staten. Zogenaamd worden deze ballonnen ontdekt door de grenswachten want daar zakken ze uitgeput door hun zware lading ineen. Weer nutteloos werk voor die soldaten daar. En het mag allemaal best wat kosten in Rusland. Dat kan zeker wel met de absurd lage lonen en bijgaande lage welstand en de daarmee gepaarde kortere levenstijd van de Russen op de aarde die ze vooral liefhebben wegens de voedselopbrengsen, want hoe kun je van Poetin houden die je te weinig geld en voedsel en gezondheid geeft? Want dat is de enige persoon waar men daar wat van kan verwachten. Eigenaardig, zo’n dictatuur met censuur maar zonder bestuur.

Dan nog de drones en de langsvarende zogenaamde vrachtschepen en de straaljagers die foutjes maakten door even een vijandig luchtruim in te vliegen. Opvallend is dat alle getroffen landen nog niet één drone te pakken hebben gekregen of neer hebben geschoten. Wegens bangheid of…? Ook niet terwijl er gemeld wordt dat wij speciale detectiedrones ontwikkeld hebben om die vijandige en zeker vreemde vliegende bromtollen kunnen identificeren of wegvagen.

We kunnen heus wel wat terugdoen meen ik. Bv. signalen van de Russen storen. Nepnieuws laten lekken dat er in Rusland heel veel gevaarlijke stoffen in de buurt van steden liggen die binnen afzienbare tijd voor een of meerdere rampen kunnen zorgen voor de arme onwetende bevolking. Die Russen moeten nu toch wel weten, ondanks de censuur, dat de soldaten niet terugkomen van het front, maar wel als ze in een kist blijken te liggen. De premie die de familie dan ontvangt houdt ze rustig. Totdat de meeste jongemannen dood zijn of gevlucht. En Rusland is al een land dat qua bevolking sterk verkleint. Men maakt daar minder kinderen omdat die te duur zijn voor het gezinsinkomen. En men drinkt daar gewoon door door de gekste alcoholica te nuttigen. Daardoor gaan veel oudere mannen ook al te vroeg dood en is er dan ook eens vrijwel geen pension voor de achterblijvers. Dat zo’n geknecht volk eens op gaat staan tegen hun hogere folteraars uit hun midden blijkt een illusie. Daarom mogen wij als landen die gepest worden omdat ze duidelijk tegen Poetin stelling hebben genomen best wel eens op aparte manieren terug gaan pesten. Koekjes van eigen deeg worden dan wel door anderen gemaakt, wij dus van de NAVO, en die lusten ze dan plots niet in Rusland. Deze kunnen voor de Russische bevolking een aardige eye-opener worden die de oorlog misschien dan wel eens eerder kan laten eindigen omdat de publieke opinie dan hopelijk gaat kantelen.

#08.
ARTIEST/BAND
HERMAN VAN VEEN & EDITH LEERKES
TITEL
Huis van Mist

Huis van Mist is een samenwerking tussen Herman van Veen en zangeres en Herman’s vaste bandlid Edith Leerkes, waarin tekst en muziek gelijkwaardig naast elkaar staan. Het lied gaat over relaties die nou ja … in mist opgaan?

Herman is al decennialang actief als schrijver, componist en performer, zowel in Nederland als daarbuiten. Dit nummer wat van zijn onlangs nieuw uitgebrachte album album “Plus” is past in zijn traditie van verhalende liedjes, waarin sfeer belangrijker is dan vorm, en ruimte wordt gelaten voor interpretatie.

#09.
ARTIEST/BAND
HERMAN VAN VEEN & KARIN HOUGAARD
TITEL
Als ik zeg

In “Als ik zeg” werkt Herman van Veen samen met Karin Hougaard, een Zuid-Afrikaanse zangeres met wie hij vaker het podium deelde. Het lied draait om taal, betekenis en wat er gebeurt tussen woorden. Van Veen blijft ook hier trouw aan zijn stijl: klein gehouden, tekstgedreven en met aandacht voor nuance. Een nummer dat niet uitlegt, maar uitnodigt om te luisteren.

#10.
ARTIEST/BAND
HERMAN VAN VEEN & JOOST KLEIN
TITEL
OPZIJ (Ringtone)

De top 40 classic van deze week is een oude bekende, een nummer over de toen al aanwezige haast uit 1979, die nu tig keer erger is. Omgezet naar de toekomstige tijd samen met Joost Klein, geen cover maar een conceptuele remix in miniatuurvorm. Al met al heet het lied dan Opzij “Ringtone”, binnenkort op al uw telefoons.

In het jaar 1979 presenteerde Lex Harding de top 40 op Hilversum 3 bij de VOO.

#11.
ARTIEST/BAND
GERRIT DEKZIJL
TITEL
Geld, drank en lekkere wijven

Ook Gerrit Dekzijl zong soms een een liedje, maar of het van hoog niveau was, dat valt te betwijfelen, het is grappig dat wel!

#12.
ARTIEST/BAND
SWEET NOTHING
TITEL
Little One

De eerste band van René Nodelijk, een van de godfathers van de Nederpop, was de groep René And his Alligators, die ik in een vorige uitzending liet horen. Hij is het meest bekend geworden door de hits met band Renée met twee ees. Nu komt de song Little One van zijn tweede band Sweet Nothing.

AFSLUITING

Muziek

Dit was alweer uitzending 555 van de Muziek Experts op dinsdag 13 januari 2026.

De uitzending liet een brede muzikale lijn horen, van jarenzeventigpop tot verhalende Nederlandstalige liedjes en cabaret. Artiesten als Harpo, Paul Simon, Concrete Blonde en Herman van Veen stonden naast elkaar, met aandacht voor zowel het origineel als de herinterpretatie.

Columns

In de columns werd uitgebreid stilgestaan bij twee maatschappelijke thema’s: de vastgelopen woningbouw en het sluipende karakter van geopolitiek machtsvertoon. De teksten lieten zien hoe uitstel, gewenning en gebrek aan reactie grote gevolgen kunnen hebben, zowel lokaal als internationaal. Zonder te schreeuwen, maar wel scherp, nodigden de columns uit om verder te kijken dan het nieuws van de dag.

Programma info

Ons programma de Muziek Experts kunt u elke dinsdagavond om acht uur en zaterdagochtend om elf uur beluisteren via BR6.nl , maar ook via DeMuziekExperts.nl en via Katbijtmuis.nl, op de laatste twee is ook berichten, columns en playlists terug te lezen, en fragmenten te luisteren!
Maar we stoppen niet voor we naar de Tip van de redactie gaan, Piet zeg het eens?!

Slotzin

De platen stoppen, de woorden niet — en misschien is dát wel het onrustigste geluid van de avond

TME Playlist – 06-01-2026

Oud & Nieuw Editie 2025 → 2026
2025 👋 2026

2025 vaarwel, 2026 welkom — confetti aan, goede muziek harder. 🎆🥂

de Muziek Experts afspeellijst

datum: 06/01/2026

uitzending nr: 554

#01.
ARTIEST/BAND
ROBBIE WILLIAMS
TITEL
(Happy) New Year’s Day

Robbie Williams begon vanavond met u een happy new year’s day te wensen… wat een beetje laat is, maar ja we konden niet anders want we zenden nu pas weer uit. Het nummer is gemaakt in een periode waarin hij afstand nam van het grote popcircus en meer persoonlijke keuzes maakte. Ofwel een reflectieve nieuwjaarsgedachte, geschreven vanuit rust in plaats van het oud en nieuw gebral en geknal!

EERSTE SPREEK

Cultuur (kort)

De Top-2000 verandert mee met generaties, trends en smaak, waarbij nieuwe muziek instroomt en oudere nummers langzaam uit beeld raken.

Uitspraak (kort)

De overvloed aan commercieel aanbod en schermvermaak vraagt om bewuster kiezen, minder consumeren en meer aandacht voor tijd en rust.

Co-originele (kort)

Een melodie die kijkt met jonge ogen, maar spreekt met volwassen woorden.
Eén verhaal, twee stemmen, en de tijd zit er precies tussenin.

Hitmix

Een muzikale reis langs nieuwjaarsreflectie, tijdloze elegantie en generatie-overstijgende songs waarin rust, zeggingskracht en betekenis centraal staan

#02.
ARTIEST/BAND
KATE BUSH
TITEL
The man with the child in his eyes

Dit prachtig en lieflijke nummer “The mand with the child in his eyes” schreef Kate Bush al op haar dertiende en nam ze op voor haar debuutalbum The Kick Inside uit 1978. Het werd haar eerste grote Britse hit en liet direct horen dat zij niet alleen zong, maar ook volledig zelf haar muziek vormgaf.

#03.
ARTIEST/BAND
HUE AND THE CITY
TITEL
The Man with the child in his eyes

Vervolgens brachten Hue and Cry het nummer later opnieuw uit met zanger Pat Kane in een sobere uitvoering. De nadruk ligt hier minder op jeugdige verwondering en meer op tekst en interpretatie, waardoor het lied een ander, volwassen perspectief krijgt.

CULTUUR

Introductie [Bas]

Laat ik beginnen met een ongemakkelijke gedachte.

Misschien zijn we niet zo vooruitstrevend als we graag geloven. Misschien zijn we vooral bedreven geraakt in het herschikken van het bekende, en noemen we dat vervolgens vooruitgang. We praten over groei en beweging alsof het natuurwetten zijn, maar zelden over wie de richting bepaalt.

Elke rangorde, elk jaarlijks ritueel lijkt neutraal, maar is vooral een optelsom van aandacht, herhaling en volume. Wat vaak genoeg klinkt, wordt belangrijk. Wat stilvalt, verdwijnt. Niet omdat het minder waarde heeft, maar omdat het niet meer past. Niet meer rendeert. Niet meer mee mag doen.

En zo ontstaat langzaam geheugenverlies. We noemen het smaakverandering, terwijl we eigenlijk accepteren dat selectie steeds krapper wordt. Dat snelheid wint van verdieping. Dat blijven luisteren wordt ingeruild voor doorlopen.

Misschien zit vooruitgang niet in steeds meer, maar in af en toe blijven staan. In opnieuw luisteren. In erkennen dat niet alles hoeft te concurreren met het nu. Soms zegt wat verdwijnt meer over ons dan wat overblijft. En soms is vertragen geen stap terug, maar een vorm van verzet.

Titel

De Top-2000 is eigenlijk te klein geworden

Cultuur [Piet]

Wat in de titel staat kan eigenlijk niet, maar zo zeggen we het wel. De uitspraak “Jantjes broek is te klein geworden” betekent dat Jantjes lichaam is gegroeid. In het eerste levensjaar slijten kinderen weinig kleren, maar er gaat wel veel uit. De uitdrukking begrijpt iedereen. En ze past net zo goed op de Top-2000 die deze weken uit de radio’s klinkt.

In het begin was dat getal een gewaagde keuze. Dat had te maken met de overgang naar de nieuwe eeuw. In 1999, bij de start, waren er simpelweg minder nummers om uit te kiezen. Sindsdien heeft een jongere generatie zich met de inmiddels succesvolle Top-2000 bemoeid. Er werd besloten de lijst jaarlijks uit te zenden, voorafgegaan door een stemweek.

Nieuwe artiesten uit de jaren negentig en nul hebben inmiddels een groot repertoire opgebouwd. Daardoor kwamen er in ruim 25 jaar steeds meer nummers bij. Liedjes van voor 1970 raken bij velen uit beeld of zijn onbekend. Zo werd de verschuiving en de instroom van nieuwe titels een vast ritueel voor muziekliefhebbers.

Subjectiviteit vormt de motor van de steeds veranderende lijst. Trends spelen een rol, net als artiesten die overlijden en opnieuw aandacht krijgen. Ook het Nederlandstalige repertoire valt op door zijn groeiende aanwezigheid.

Jarenlang was zingen in het Nederlands bijzaak naast Engelstalige pop. Op populaire zenders hoorde je het nauwelijks. Veel Nederlandse bands zongen liever Engels, vaak fonetisch en inhoudelijk vaag. Ze maakten eigen muziek, maar leunden hoorbaar op Britse en Amerikaanse voorbeelden.

Welvaart en muziekopleidingen zorgden voor betere middelen en hogere kwaliteit. Studio’s werden beter, artiesten beter voorbereid. Daaruit ontstond een nieuwe golf Nederlandstalige artiesten die de oudere sterren opvolgde.

We hoeven niet boos te zijn over liedjes die uit de Top-2000 verdwijnen. Luister en laat je verrassen. Door nummers die standhouden of door nieuwe favorieten van jongere generaties. De lijst zou inmiddels een Top-4000 kunnen zijn, maar dat idee is elders al opgepakt. Denk aan andere lijsten die naast de Top-2000 bestaan.

We sluiten af met een band die deze ontwikkeling goed laat zien: Golden Earring. Van het vroege Please Go in steenkolen-Engels tot Radar Love, hun grootste internationale hit, die hoog genoteerd staat in de bekendste muzieklijst van het land. Luister naar ons, maar luister ook gerust naar andere Top-2000’s. Geniet ervan.

#04.
ARTIEST/BAND
JAY FERGUSON
TITEL
Thunder Island

Dit was de zanger Jay Ferguson en een vergeten hit genaamd Thunder Island, een zonnige poprock song uit 1977 in deze koude nieuwjaarsmaand. In Nederland bleef het nummer steken in de Tipparade en haalde het net niet de Top 40, maar wel een verrassend sterke jaren-zeventig-parel.

GETEKEND LOESJE

Datum

06/01/2026

Tekst

Het nieuwe jaar is net begonnen
en we rennen alweer
alsof stilstaan geen optie was.

#05.
ARTIEST/BAND
U2
TITEL
New Year’s Day

Dan nu U2 met New Year’s Day, een van de nummers waarmee de band begin jaren tachtig definitief internationaal doorbrak. Het lied verscheen in 1983 op het album War en werd mede geïnspireerd door de Poolse vakbond Solidarność. Muzikaal herkenbaar door de pianolijn van Adam Clayton. Waar je denkt dat het nummer een mooi nieuwjaars nummer is, is het thematisch een duidelijk politiek statement. U2 speelt dit nummer tot op de dag van vandaag nog regelmatig live.

#06.
ARTIEST/BAND
CAPTAIN BEYOND
TITEL
I can’t feel nothing

I Can’t Feel Nothing is van de gelijknamige plaat van de band Captain Beyond, de band rond Rod Evans, de eerste zanger van Deep Purple. Het album verscheen in 1972 en geldt als een cultklassieker binnen de vroege hardrock en progressieve rock. Captain Beyond bestond verder uit muzikanten van Iron Butterfly en Johnny Winter, wat het geluid een stevige, technische basis gaf. Het nummer laat goed horen hoe hardrock begin jaren zeventig zich ontwikkelde richting langere composities, complexe structuren en een zwaardere, rauwere sound.

#07.
ARTIEST/BAND
CLAUDE FRANCOIS
TITEL
Toi et moi contre le monde entier

Een liefdeslied, dit lied over samen de wereld aan kunnen heet Toi Et Moi Contre Le Monde Entier met de krachtige stem van Franse flamboyante performer Claude Francois, een van de betere chansonniers.

PIETS UITSPRAAK

Introductie [Bas]

We leven in een tijd waarin alles roept dat het nú moet. Nu kopen. Nu kijken. Nu meedoen. Twijfel vertraagt, rust verkoopt niet, en wie even stopt loopt zogenaamd achter. Maar wat als die haast niet van ons is?

We noemen het keuzevrijheid, maar ervaren het steeds vaker als keuzedwang. Alles is beschikbaar, altijd. Juist daardoor kiezen we nauwelijks nog bewust. We klikken, scrollen en betalen, niet omdat we verlangen, maar omdat het zo is ingericht. Stilte past niet in het verdienmodel.

Tijd is het enige dat nooit in de aanbieding gaat. Toch doen we alsof die eindeloos is. We plannen ontspanning, consumeren rust en zijn verbaasd dat we moe blijven. Misschien is het probleem niet het aanbod, maar dat we zijn vergeten hoe het voelt om niets te hoeven.

Wat als minder geen verlies is, maar terugpakken? Niet alles hoeft sneller, slimmer of voller. Soms is het meest radicale besluit: stoppen. Uitzetten. Niet meedoen. Niet uit nostalgie, maar uit zelfbescherming. Dat is geen stap terug. Dat is kiezen voor jezelf.

Titel

De overspoeling van de consument door nu te veel aanbieders van goederen,zenders en spellen.

Uitspraak [Piet]

De commercialisering in de entertainmentindustrie stoelt op één simpel feit: er valt goed geld aan te verdienen. We hebben alleen al in december drie aankoopgolven achter de rug: Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis. Is uw geld er al doorheen? Het is voorbij.

Kortingen en hypes vechten om aandacht in hoofd en portemonnee van de zogenaamd gewaardeerde klant. Via een overdaad aan reclame, vooral van grote merken, wordt die klant richting aankoop geduwd. Zodanig dat je gaat denken dat je iets mist. Laat je niet opjutten, want er zijn goede redenen om selectiever om te gaan met die overvloed aan bedrijven die vergelijkbare producten aanbieden.

Ten eerste wordt het snel duur. Een paar extra zenders in je pakket kosten elke maand geld, terwijl je al honderd zenders hebt met gratis extra content. Digitale spellen volgen elkaar snel op binnen dezelfde series. Je moet door naar het volgende deel, of ook nog dat andere populaire spel spelen. Er zijn zelfs games waarin je apart moet betalen voor extra’s. Voor kinderen onbetaalbaar, maar wel verleidelijk. Dat kweekt zeurgedrag. Idee: scherm uit, kaarten op tafel, puzzel erbij. Zonder stroom, zonder vierkante ogen. Doen.

Ten tweede is er de tijdnood die dit alles veroorzaakt. Je moet ook nog series kijken, liefst samen. In de praktijk ligt de ander al te slapen, wat logisch is, want slaap moet ook ergens in die vierentwintig uur passen. We staan op, eten en reizen naar school of werk. In de rustigere uren gaat het scherm alsnog aan. En dan nog sporten velen meerdere keren per week, met trainingen en wedstrijden.

Aanbieders fuseren, verdwijnen of leveren in op kwaliteit als er te weinig abonnees zijn om alles te bekostigen. Denk eens aan je eigen grens. Kies bewust, kies minder. Wissel kijken en luisteren af met buiten zijn en samen iets doen zonder scherm. Gewoon doen wat je eerder ook deed. Nieuw plezier, zonder kosten.

#08.
ARTIEST/BAND
ELLA FITZGERALD
TITEL
What are you doing new year’s eve?

U hoorde de warme stem van Ella Fitzgerald met What Are You Doing New Year’s Eve?, een lied uit het Great American Songbook dat zij meerdere keren opnam in haar carrière. Fitzgeralds kracht zit hier niet in drama, maar in timing en frasering. Geen groot gebaar, wel controle. Precies daardoor blijft dit nummer al decennia een vaste waarde rond de jaarwisseling.

#09.
ARTIEST/BAND
SABRINA CARPENTER
TITEL
Is it new years yet?

Sabrina Carpenter met Is It New Year’s Yet?, een moderne popsong die speelt met dat bekende gevoel tussen kerst en oud en nieuw, wanneer alles even stil lijkt te staan. Carpenter brak door als actrice, maar heeft zich de laatste jaren stevig gevestigd als popartiest met een duidelijke eigen stijl. Dit nummer laat zien hoe hedendaagse pop ook kan leunen op sfeer in plaats van tempo.

#10.
ARTIEST/BAND
KADANZ
TITEL
De wind

De top 40 classic van vanavond waait door de uitzending, Het is de Wind van Kadanz uit 1977, die destijds hoog in de top 40 stond. In de periode dat Lex Harding de lijst der lijsten presenteerde toen nog op Hilversum 3 bij de VOO. De wind past perfect in de jaren zeventig-traditie, pop met melancholische ondertoon en een tekst die nog steeds herkenbaar blijft.

#11.
ARTIEST/BAND
KASPER VAN DER LAAN
TITEL
Touché

Kasper van der Laan heeft volgens zichzelf het mooiste woord van ons land ontdekt, en legt het je graag uit!

#12.
ARTIEST/BAND
RENÉE
TITEL
High time he went

De eerste band van René Nodelijk, een van de godfathers van de Nederpop, was de groep René And his Alligators, maar hij is het meest bekend geworden door de hits met band Renée met twee ees met zijn vrouw Anja Exterkate als zangeres. Nu hun grootste hit High Time He Went.

AFSLUITING

Muziek

Dit was de Muziek Experts, uitzending 554, op 6 januari 2026 Het nieuwe jaar, veel nieuwe kansen en veel nieuwe maar ook oude muziek die wij u ook dit jaar weer ten gehore zullen brengen!

Columns

En dat was deze avond muziek van reflectieve nieuwjaarsgedachten tot tijdloze klassiekers en verrassende zijpaden: deze uitzending bewoog tussen rust en zeggingskracht. Grote namen stonden naast cult en chanson, oud en nieuw raakten elkaar, en elk nummer liet horen dat sfeer soms meer zegt dan volume.

Programma info

In de columns keken we kritisch naar wat groeit en wat verdwijnt, en naar hoe overvloed langzaam vermoeit. Over lijsten die te klein worden, keuzes die geen keuzes meer zijn, en de vraag of vertragen misschien wel het meest radicale antwoord is.

Slotzin

Blijf luisteren, blijf kiezen, en vergeet vooral niet af en toe stil te staan — dat klinkt vaak beter dan je denkt.

<

TME Playlist – 23-12-2025

de Muziek Experts afspeellijst

datum: 23/12/2025

uitzending nr: 552

#01.
ARTIEST/BAND
LIBERA
TITEL
Gaudete

PIET: U hoorde Gaudete is een eeuwenoude kerstzang, hier gezongen door het Britse jongenskoor Libera. De titel betekent letterlijk “Verheug u”, en dat hoor je. Puur, plechtig en bijna tijdloos. Dit is kerst zoals kaarslicht hoort te klinken.

BAS: Goedenavond, welkom bij Uw eigenste muziek experts.
Zoals u normaal van ons gewend bent komt er nu een programma met allerlei aan en afkondigingen van muziek, maar vanavond gaan we het even ietsje anders doen.

Wij spreken u nu toe, en komen pas op het eind weer terug om even samen te vatten wat er zoal ten gehoren gebracht was.
Al met al dus een kerst special met non-stop vrolijke kerstmuziek, van Nat King Cole tot Marvin Gaye. En van Ella Fitzgerald tot The Ventures!
Geniet, en u hoort ons straks weer.

#02.
ARTIEST/BAND
DARLENE LOVE
TITEL
Who Took the Merry Out of Christmas?

Darlene Love vraagt zich af waar de kerstvreugde gebleven is. Het nummer komt uit de jaren zestig en balanceert perfect tussen melancholie en hoop. Kerst met een randje, maar wel eentje die blijft hangen.

#03.
ARTIEST/BAND
MARVIN GAYE
TITEL
Purple snowflakes

Marvin Gaye laat horen dat zelfs kerst soul kan hebben. Purple Snowflakes is dromerig, warm en typisch Motown. Geen standaard kerstlied, maar juist daardoor zo fijn. Kerst met fluwelen handschoenen.

#04.
ARTIEST/BAND
ELLA FITZGERALD
TITEL
Frosty the Snowman

Ella Fitzgerald maakt van Frosty the Snowman een swingend winterverhaal. Haar versie is speels, licht en vol charme. Dit is zo’n nummer waarbij zelfs de sneeuwpop zachtjes mee swingt.

#05.
ARTIEST/BAND
BRENDA LEE
TITEL
Rockin’ around the Christmas tree

Brenda Lee was pas dertien toen ze deze kerstklassieker inzong. Inmiddels is het een vaste gast onder elke kerstboom. Energie, vrolijkheid en pure kerstpret in drie minuten.

#06.
ARTIEST/BAND
THE VENTURES
TITEL
Jingle Bell Rock

The Ventures geven Jingle Bell Rock een instrumentale surf-twist. Gitaar voorop, belletjes op de achtergrond. Kerst zonder woorden, maar met een glimlach. Perfect voor wie liever rockt dan zingt.

#07.
ARTIEST/BAND
LARRY CUNNINGHAM
TITEL
White Christmas

White Christmas blijft een van de meest gezongen kerstliederen ooit. In deze uitvoering klinkt het klassiek en ingetogen. Heimwee, warmte en wintergevoel, allemaal netjes verpakt in één lied.

#08.
ARTIEST/BAND
FRANK SINATRA
TITEL
The Christmas Waltz

Frank Sinatra bewijst dat kerst ook elegant kan zijn. The Christmas Waltz is precies dat: een rustige dans door de decemberavond. Netjes gekleed, glas in de hand, lampjes aan.

#09.
ARTIEST/BAND
BING CROSBY
TITEL
God rest ye merry gentlemen

Bing Crosby brengt een traditionele kerstzang met zijn kenmerkende warme stem. Rustig, gedragen en vertrouwd. Dit is kerst zoals hij ooit bedoeld was: simpel, sfeervol en samen.

#10.
ARTIEST/BAND
NAT KING COLE
TITEL
Caroling, Caroling

Nat King Cole neemt je mee naar zingende mensen in winterse straten. Caroling, Caroling ademt nostalgie en warmte. Dit is zo’n nummer dat ruikt naar dennennaalden en warme chocolademelk.

#11.
ARTIEST/BAND
CABARET: ANGEL CITY CHORALE
TITEL
Twelve days of Christmas confusion

Dit is kerst met humor. Angel City Chorale zet het bekende kerstlied op z’n kop met een cabareteske twist. Herkenbaar, chaotisch en vooral heel menselijk. Want ja, kerst is soms verwarrend.

#12.
ARTIEST/BAND
KATHERINE McPHEE & DAVID FOSTER
TITEL
Carol of the Bells

Een moderne, krachtige uitvoering van een klassiek kerstlied. Katherine McPhee’s stem en David Fosters productie maken dit groots en meeslepend. Kerst zoals je ’m voelt, niet alleen hoort.

AFSLUITING

Muziek

Zo, dat was geen playlist, dat was een kerstboom met een stekker erin. We begonnen plechtig en bijna fluisterend met Libera en Gaudete – engelenkoor-energie, kaarsje erbij, kat op schoot. Daarna trok Darlene Love ons zachtjes aan de mouw met de vraag waar de kerstvreugde eigenlijk gebleven is, gevolgd door Marvin Gaye die met Purple Snowflakes laat horen dat zelfs sneeuw bij hem soul heeft. Ella Fitzgerald huppelde vrolijk binnen met Frosty the Snowman, en Brenda Lee zette de woonkamer definitief scheef met Rockin’ Around the Christmas Tree. Wie toen nog stilzat, zat waarschijnlijk vast aan de bank geplakt met kerstkransjes.

Columns

Daarna gingen we instrumentaal los met The Ventures en hun twangende Jingle Bell Rock, alsof kerst ineens surfmuziek werd. Larry Cunningham hield het klassiek en warm met White Christmas, waarna Frank Sinatra ons meenam in een elegante draaibeweging met The Christmas Waltz. Bing Crosby bracht rust en traditie met God Rest Ye Merry Gentlemen, en Nat King Cole wandelde zingend door de straat met Caroling, Caroling. Het cabaretstukje Twelve Days of Christmas Confusion van Angel City Chorale zorgde voor de nodige kerst-chaos, en Katherine McPhee & David Foster sloten muzikaal af met een belletje dat nog lang nadrelt: Carol of the Bells.

Programma info

U hoorde een kerstspecial van de Muziek Experts: even geen praatjes tussendoor, maar muziek die zichzelf mocht uitpakken, als cadeautjes onder de boom. Wij komen straks weer terug met de samenvatting, maar voor nu zeggen we: geniet van deze avond, ergens tussen kerststress en kerstmagie.

Slotzin

Blijf warm, blijf lief, en onthoud: zelfs als de kerstboom scheef staat, klinkt de muziek altijd recht.

TME Playlist – 16-12-2025

de Muziek Experts afspeellijst

datum: 16/12/2025

uitzending nr: 551

#01.
ARTIEST/BAND
EMILY SANDÉ
TITEL
Next to me

Emily Sandé met haar grootste hit Next To Me die ze zelf heeft geschreven, Van haar eerste plaat Our Version Of Events uit in 2012. In Ierland haalde het de eerste plek en in Nederland de derde plaats.

EERSTE SPREEK

Cultuur (kort)

vanavond over slimme technologie, trage keuzes en de vraag of we echt worden ingehaald door machines, of gewoon door onszelf.

Uitspraak (kort)

en waarom we zo snel verontwaardigd zijn, maar veel minder snel bereid om te kijken of kritiek misschien ergens terecht is.

Co-originele (kort)

Een lied over macht die ooit vanzelfsprekend leek, maar inmiddels schuurt, kraakt en vooral vragen oproept over wie hier nu eigenlijk de touwtjes in handen heeft.

Hitmix

We maken vanavond een beginnetje aan de kerstsfeer, maar houden het ook nog luchtig en sfeervol voor wie niet zo erg van kerst houd, met golden oldies en Prachtig nieuwerwetse zang.

#02.
ARTIEST/BAND
ROLLING STONES
TITEL
Under my thumb

The Rolling Stones met Under My Thumb. een nummer uit 1966, van het album Aftermath. De titel staat voor macht en controle over een ander, een gedachte die in de jaren zestig anders klonk dan nu. Wat toen vanzelfsprekend leek, voelt vandaag een stuk ongemakkelijker, zeker in relaties die inmiddels gelijkwaardiger zijn geworden.

#03.
ARTIEST/BAND
STREETHEART
TITEL
Under my thumb

En dan nu gecoverd door Streetheart, een Canadese rockband die bekendstaat om stevige, melodieuze rock en sterke zang. Hun uitvoering is directer en zwaarder aangezet, met meer nadruk op spanning dan op speelsheid. Daardoor krijgt het nummer een andere lading: minder bravoure, meer confrontatie. Juist die benadering maakt deze cover voor veel liefhebbers een van de meest overtuigende versies buiten het origineel.

CULTUUR

Introductie [Bas]

Zullen we het eens niet hebben over achteruitgang, maar over volwassenwording. Niet over verlies, maar over keuze. Want elke keer als iets nieuws opduikt, roepen we collectief: dit gaat fout. Dat deden we bij de radio, bij televisie, bij internet, bij de rekenmachine en ja hoor, zelfs bij het balpengebruik op school. En toch staan we hier nog steeds, niet als zombies maar als mensen die zich aanpassen.

Technologie is geen vijand, het is gereedschap. Een hamer slaat geen duim kapot zonder een hand die ’m verkeerd vasthoudt. Het probleem is dus niet dat middelen slimmer worden, maar dat we te weinig investeren in hoe we ermee omgaan. Dáár zit de winst. Onderwijs dat niet alleen kennis overdraagt, maar ook oordeel, ethiek en nieuwsgierigheid. Digitale middelen die tijd vrijmaken om na te denken, te praten en te creëren, in plaats van alles dicht te plakken met angst.

De mens is geen robot-in-wording, maar een maker met verantwoordelijkheid. Vooruitgang hoeft geen glijbaan naar controle te zijn, het kan ook een trap omhoog zijn. Mits we durven sturen, begrenzen en onderwijzen. Niet alles wat kan, moet. Maar wat we kiezen, mogen we wél beter doen. En dat begint niet bij verbieden, maar bij vertrouwen.

Titel

De digitale samenleving begint te donkere schaduwen te vertonen die voor ons nadelig gaan uitpakken

Cultuur [Piet]

Enkele zaken vullen vaak het nieuws naast de gebruikelijke bak ellende als politieke verwikkelingen, oorlogen en de her en der ongelukken in de eigen Nederlandse leef- en woonsfeer. Hoeveel jaar zijn er al niet publicaties over de achteruitgang en problematiek in het onderwijs en over de nieuwste ontwikkelingen op het digitale vlak van de toenemende intelligentie van apparatuur.

Zoals de uitvinding van de virtual reality bril die enkele jaren geleden niet aansloeg. Te duur en je gaat toch niet met een bril op lopen als je ogen nog goed zijn. Hoogstens gebruikte men die bij overleggen en dan kon je er foto’s mee maken of mee appen. Al heel fantastisch. Nu is die bril, naast de AI-gekte, een volgend fenomeen dat omarmd dient te worden. Zal dat lukken en heeft binnenkort eenieder zo’n ding op het hoofd? Want geïntegreerd met die AI-mogelijkheden kun je nu met deze tweede generatie computerbrillen veel meer. Je hoeft maar een vraag te stellen en het antwoord floept in no-time op je brillenglazen. Je kunt ongemerkt alles filmen op je weg en in je leven. Zo, iedereen is meteen een spion. Op weg naar de totalitaire staat mensen?

In het onderwijs schijnt er nauwelijks nog goede kennis te zijn om essentiële kundes bij te brengen als lezen, schrijven, praten, rekenen, topografie en geschiedenissen uit het verleden om van te leren. De boekenmakers krijgen er van langs, de leraren krijgen wat geld erbij en de kinderen missen een spanningsboog om voor hun eigen onderwijs te gaan door de constante inbreuk van de telefoon, die daar al lang niet meer voor wordt gebruikt als u begrijpt wat ik bedoel. Met verbieden voor jeugdige personen, vanaf welke leeftijd dan ook, valt dit tij niet te keren. Ontwijkingen van deze regel zoek je op internet. Daar gaan die kinderen heus wel achteraan.

Ik zal een toekomstscenario duiden wat de achteruitgang van de mens vergroot, want alle klachten over het dalende niveau van het onderwijs zullen worden ondervangen door het volgende. Een voorbeeld is de steeds verder geautomatiseerde supermarkt. In deze supermarkten kom je nauwelijks personeel tegen. Je hoeft alleen met de smartcard de deur te openen, QR-codes in te typen en de elektronische rekening op te slaan. Waarom zou je dan nog moeten praten of zinnen van meer dan twee woorden moeten lezen? Of hoofdrekenen? Al die kunde is bijna verdwenen en niet meer nodig.

Velen lopen al met een koptelefoon en beeldscherm over straat. Er zijn gevallen van aangereden levende zombies die niet eens wisten dat ze een straat overstaken of dat er een vijver voor hun voeten opdook. Dit systeem is al jaren in gang in China. Straks hoef je geen diploma meer te overleggen, maar word je getest en geplaatst waar de leiding je inzet. Met een opleidinkje voor wat er van je verwacht wordt. Misschien bestaat de tv niet meer en kijk je thuis alleen nog content vanuit de leiding of je baas. Weg individu, persoonlijkheid. Er zijn geen robotten meer nodig, want de mens is al tot robot gemaakt. Wel zo handig en veel goedkoper. Weer wil ik u melden: let op uw saeck!

#04.
ARTIEST/BAND
ELLA FITZGERALD & LOUIS ARMSTRONG
TITEL
I've got my love to keep me warm

U hoorde een lied uit 1937, geschreven door Irving Berlin. Maar Ella Fitzgerald en Louis Armstrong namen het later samen op en gaven het een nieuwe lading. De tekst is simpel: liefde als bescherming tegen kou, letterlijk en figuurlijk. Geen kerstklokken, geen sneeuwpoëzie, maar warmte door samenzijn. De kracht zit in het contrast tussen Ella’s helderheid en Armstrongs doorleefde stem. Tijdloos, omdat het gevoel herkenbaar blijft. I’ve got my love to keep me warm

GETEKEND LOESJE

Datum

16/12/2025

Tekst

Tussen Sinterklaas en Kerst..
ben ik even nergens voor gekleed

#05.
ARTIEST/BAND
ELLA FITZGERALD & LOUIS ARMSTRONG
TITEL
Would you like to take a walk

En dan nogmaals dat prachtige koppel, en daarvoor gaan we gaan terug naar het Great American Songbook. Geschreven door George en Ira Gershwin in 1930. Een lied over samen op pad gaan, letterlijk wandelen, figuurlijk verbinden. Licht van toon, sterk in melodie. In deze uitvoering hoor je twee iconen die elkaar ruimte geven. Geen haast, geen drama, alleen timing en vertrouwen. Would You Like to Take a Walk, Ella Fitzgerald en Louis Armstrong.

#06.
ARTIEST/BAND
STEVE MORSE
TITEL
Clear memories

Een instrumentaal stuk van deze later doorgebroken topgitarist. Hij werd gevraagd om in Deep Purple de vertrokken Ritchie Blackmore te vervangen vanwege zijn sublieme gitaarbeheersing. Hij maakte eerst enkele instrumentale rockplaten, waarop bv. dit nummer van zijn CD Split Decision uit 2002, Clear Memories.

#07.
ARTIEST/BAND
THE FOUNDATIONS
TITEL
Baby, now that I found you

Deze vlotte soulgroep maakt je blij met hun sound. En dan ook nog met zo’n blijmakende titel

als dit Baby, Now That I Found You. Hun eerste hit in 1967, die de 13e plaats haalde in de Top-40.

The Foundations!

PIETS UITSPRAAK

Introductie [Bas]

Zonder met namen of papieren te zwaaien eerst dit.

We zijn collectief te goed geworden in het wegwuiven van kritiek. Alles wat schuurt, noemen we machtsspel of framing. Maar kritiek is niet altijd vijandig. Soms is het een alarmbel, en die negeren we graag omdat hij oncomfortabel klinkt.

Europa is niet zwak, maar wel traag. Niet stuurloos, maar verstopt achter procedures, overlegtafels en morele verklaringen die weinig veranderen. We willen tegelijk gids, geweten en grootmacht zijn, maar durven zelden echt te kiezen. Dat is geen verhevenheid, dat is besluiteloosheid met een nette verpakking.

Wie dat benoemt, hoeft Europa niet te kleineren. Die legt een vinger op een zere plek: daadkracht verdampt hier te vaak in compromissen die niemand pijn doen en niemand helpen. Intussen dendert de wereld door, zonder te wachten tot wij er klaar voor zijn.

De oplossing zit niet in verontwaardiging of borstklopperij, maar in scherpte. Minder praten over waarden, meer laten zien dat ze standhouden onder druk. Minder uitleg, meer actie. Europa hoeft niet luider te worden, maar duidelijker. En vooral: sneller.

Titel

Europa en Verenigde Staten waren twee handen op een buik

Uitspraak [Piet]

Dat de leiding van de VS nu met een soort statement is gekomen over de toestand van Europa, in allerlei zinnen in overdrachtelijke betekenis, heeft eigenlijk nul en generlei waarde voor ons Europeanen. Er zal wel wat tijd aan besteed zijn toen Trump weer een ingeving kreeg tijdens zijn nachtmerries. Zijn vazallen laten hem er een handtekening onder zetten en dan hebben die lui weer nieuwsaandacht gegenereerd.

Deze zogenoemde Veiligheidsstrategie bevat alinea’s met uitspraken over Europa die net zo goed passen op de VS zelf. Europa zou heden ten dage stuurloos zijn, geestelijk afgegleden en zwak in economische zin. Kortom, ons relatief kleine continent met toch zo’n 500 miljoen inwoners doet er minder of niet meer toe. Alsof het belangrijk is om Europa buiten de deur te zetten zoals Wilma van Fred Flintstone deed met hun huisdino. En die er toch bij het gezin hoorde. De VS menen zonder Europa beter te kunnen wedijveren met de grootmachten China en Rusland.

Nu eerst even over de overeenkomsten tussen de VS en de EU. Daar hebben we meer aan dan aan het verdeel en heers documentje dat de vazallen nu hebben uitgebraakt. Het enige doel is om een wig te slaan en kritiek te geven, vanuit de VS naar de EU toe. Oh wee als Europa dit eens andersom zou doen. Dan zijn het ineens te vergaande argumenten, klopt het niet en moeten we bang zijn voor sancties, zoals verhoging van belastingen op Europese waar.

Was dit maar waar, maar dat is het niet. De VS hebben een bond van 50 staten met elk hun eigen wetten en regels. Dit land is gegroeid van 13 staten in 1777 naar deze 50 staten. In het begin riep Texas zich zelfs als One Star State uit als onafhankelijk land. Maar het bleek beter om op veel gebieden akkoorden te sluiten met vergelijkbare andere staten van de Verenigde Staten. Dat is eigenlijk geen oorspronkelijke naam. Dan zouden wij na de Zeven Provinciën nu de Twaalf Provinciën heten.

Hier de overeenkomsten, inclusief de essentiële verschillen, die wij nu als tegenwicht moeten benoemen en onderbouwen, in plaats van collectief te schrikken van wat er nu weer via Trump en de zijnen op ons afkomt. De EU en de VS zijn beide statenbonden. In de EU is veel georganiseerd overleg en daarom zijn veel besluiten en wetten gelijk. Goed toch zou je zeggen. In de VS zijn de staten verschillender qua rechtssysteem. Denk aan wetten rond de doodstraf en het wel of niet toestaan van abortus. Beide gebieden bestaan dankzij het werk van de oorspronkelijke bewoners en later de ingehaalde migranten.

Een verschil is dat de migranten die de VS oprichtten zich eerst probeerden te ontdoen van de oorspronkelijke bewoners. Dat proberen ze nu opnieuw, via nieuw racisme en door gesettelde Amerikanen die afwijken van de gemiddelde redneck het land uit te gooien. De EU heeft ook problemen met migratie, maar gaat daar doorgaans genuanceerder mee om. Deze mensen zijn vaak belangrijk voor ondersteunende diensten in Europa. De regering Trump maakte bij dit uitgooi-protocol zelfs een uitzondering voor geïmmigreerde buitenlanders die belangrijk zijn voor de agrarische sector en de voedselvoorziening.

Hun plannen zijn dus niet altijd sterk of logisch. Europa moet daarom sterker reageren door eigen kracht in te zetten en dit Veiligheidsplan te zien als een concurrentiestrijd die economisch lijkt. Als Europa verzwakt en industrie verliest, dan heeft die vazallenkliek zijn zin. Achter zo’n zwak gefundeerd USA-Veiligheidsplan zit natuurlijk een ander, vooral economisch MAGA-plan. Tijd dus om na de periode van Twee Handen Op Eén Buik te kiezen voor Twee Eigen Handen Op Eigen Buik En Hart. Stel het op en ga ervoor, Europa!

#08.
ARTIEST/BAND
THE BEACH BOYS
TITEL
Little saint Nick

Opgenomen in 1963. Geschreven door Brian Wilson en Mike Love. Kerstmuziek verpakt als surfrock. De slee van de kerstman wordt hier een hot rod. Strak ritme, falsetkoortjes, Californische sound. Inhoudelijk luchtig, muzikaal vernieuwend voor een kerstplaat in die tijd. Het nummer groeide uit tot een vaste waarde in decemberlijsten, zonder zijn jaren-60-energie te verliezen.

#09.
ARTIEST/BAND
THE COMMON LINNETS
TITEL
Christmas around me

Uit 2020. Ilse DeLange en JB Meijers laten hier het grote kerstgevoel los. Geen spektakel, wel verstilling. De tekst draait om wat dichtbij is, niet om wat ontbreekt. Folk, country-invloeden, sober geproduceerd. Past bij hun stijl: verhalen vertellen zonder opsmuk. The Common Linnets treden nog geregeld op, vooral in Nederland en Duitsland, maar rond de feestdagen meestal zonder vaste tour.

#10.
ARTIEST/BAND
THE COMMON LINNETS
TITEL
We don't make the wind blow

En dan nu de Top 40 classic ook van The Common Linnets, met We dont make the wind blow, een nummer uit 2014, geschreven na hun Eurovisie-succes. De tekst gaat over loslaten en accepteren dat je niet alles kunt sturen. Relaties, keuzes, omstandigheden. Folk en country als drager, sober en direct.

Toen dit lied in de Nederlandse Top 40 stond, werd die lijst gepresenteerd door Jeroen Nieuwenhuize, op Radio 538.

#11.
ARTIEST/BAND
ROEL C. VERBURG
TITEL
Stemmen

Roel C Verburg hoort stemmen in zijn hoofd, en één daarvan blijkt zijn vrouw, of hij daar nou zou blij mee is … dat betwijfel ik.

#12.
ARTIEST/BAND
RENÉ AND HIS ALLIGATORS
TITEL
Ain’t gonna kiss ya

De eerste band van René Nodelijk, een van de godfathers van de Nederpop, was deze groep René And his Alligators. U hoort zo Ain’t gonna kiss ya. Deze band was een van de Nederlandse Shadows lookalikes, die wel ook nog eigen nummers speelden. Meestal instrumentaal. Later richtte hij nog Sweet Nothing en Toby Collar op en ook de band Renée met zangeres Anja Exterkate, zijn vrouw. Over deze bands meer in de volgende weken van uw Muziek Experts.

AFSLUITING

Muziek

Uitzending 551 bracht een muzikale mix van oud en nieuw, waarin sfeer en betekenis centraal stonden. Ingetogen nummers wisselden af met herkenbare klassiekers, sommige tijdloos, andere duidelijk anders beluisterd dan vroeger. De kerstsfeer werd voorzichtig aangeraakt, zonder overdaad, met muziek die ruimte liet voor reflectie, warmte en herkenning.

Columns

In de columns werd kritisch gekeken naar onze omgang met vooruitgang en macht. Technologie kwam voorbij als hulpmiddel, niet als vijand, en kritiek als iets dat we te snel afwijzen. Zowel in cultuur als in uitspraak draaide het om verantwoordelijkheid, traagheid en het gebrek aan echte keuzes. Minder verontwaardiging, meer nadenken over wie stuurt en waarom.

Programma info

de Muziek Experts brachten ook deze week weer muziek, duiding en rust in een drukke tijd. Volgende week volgt de kerstspecial, met extra aandacht voor sfeer, betekenis en muziek die past bij de afsluiting van het jaar.

09/06/2026 – uitz. 571

de Muziek Experts afspeellijst

datum: 09-06-2026

uitzending nr: 571

Fragmenten van deze uitzending

Uitspraak
Tme fragmenten
00:00
00:00
#01.
ARTIEST/BAND
DANNY VERA
TITEL
Roller coaster

De Middelburger Danny Vera brak in 2019 echt breed door met Roller Coaster. Het lied klinkt kalm, maar onder die rust zit precies waar het over gaat: het leven dat je optilt, laat vallen en toch weer verder duwt. Vera schreef het met Mercy John, in een sobere Americana-sfeer waarin zijn stem alle ruimte krijgt. Juist daardoor komt de tekst zo binnen. Geen groot drama, geen opsmuk, maar een lied dat klein begint en lang blijft hangen. En dat beeld van die groeiende magnolia maakt het nog net iets menselijker.

EERSTE SPREEK

Cultuur (kort)

Straks in Cultuur kijken we hoe besmettingen van cruiseschip tot rauwe melk laten zien dat de geschiedenis soms niest voordat wij het doorhebben.

Uitspraak (kort)

Bij Uitspraak gaat het over demonstreren, meelopen en de vreemde stoelendans waarbij mensen soms naast bondgenoten staan die hun eigen idealen onderuit schoffelen.

Co-originele (kort)

Twee keer hetzelfde groen, maar de ene keer huppelt het door de lente en de andere keer droomt het met de ogen half dicht.

Hitmix

Van Danny Vera’s kalme achtbaan tot Linkin Park met nieuwe energie, van Modern Talking tot Louis Armstrong: vanavond rijdt de muziek met groot licht door geheugen, liefde en zomeravondgevoel.

#02.
ARTIEST/BAND
THE SCORPIONS
TITEL
Greensleeves

Greensleeves is zo’n melodie die al eeuwen meegaat en daardoor elke generatie iets anders laat horen. The Scorpions uit Manchester maakten er midden jaren zestig een frisse beatversie van: licht, ritmisch en bijna zonnig.

#03.
ARTIEST/BAND
OLIVIA NEWTON-JOHN
TITEL
Greensleeves

Olivia Newton-John gaf hetzelfde lied later juist een zachtere, dromerige glans op haar album Come On Over. Precies daarin zit de charme van deze co-originele: dezelfde melodie, maar bij de één hoor je de lente buiten, en bij de ander de weemoed erachter. Twee stijlen, één klassieker, en allebei raak.

CULTUUR

Introductie [Bas]

Er is iets fascinerends aan onze tijd: zodra er ergens een dreiging opduikt, schieten wij niet eerst in wijsheid, maar in woorden. Dan worden er meteen kaarten getekend, meningen warmgedraaid en vermoedens opgeblazen alsof ze al in de krant horen met corpsgrootte paniek. De mens van nu wil niet simpelweg weten wat er aan de hand is; nee, wij willen ook alvast sidderen, duiden, speculeren en heel professioneel op de zaken vooruit bibberen. Het liefst nog vóór de experts hun jas hebben dichtgeknoopt.

En eerlijk is eerlijk: geen enkel tijdperk vertrouwt zo heilig op techniek en controle, terwijl het tegelijk zo snel in kleine collectieve zenuwen schiet. We hebben koelkasten die met ons praten, horloges die ons hartslagritme kennen, en toch blijven we op elk onbekend gevaar reageren alsof de pestkar net de straat in rolt. Voor je het weet is voorzichtigheid alweer verkleed als theater. En juist daarom is het soms goed om even terug te kijken: niet om bang te blijven, maar om te zien dat de mens zichzelf al eeuwen even hard opjut als redt.

Titel

Gevaarlijke besmettingen zijn van alle tijden

Cultuur [Piet]

In deze recente periode hebben twee besmettingen het wereldnieuws gehaald. Die van het hantavirus op een Nederlands cruiseschip en daarnaast weer een andere, angstaanjagende ebolavariant. Het aantal slachtoffers is verdrietig, al blijven de aantallen voorlopig nog beperkt.
Velen onder ons hopen dat zo’n virus maar ver weg blijft van Nederland. Maar in de berichtgeving zie je al dat dat lang niet altijd lukt, of dat zo’n verhaal beperkt blijft tot de ver-van-mijn-bedshow.

Om even in Nederland te blijven met dit onderwerp over besmettelijke ziekten: die waren in vroegere tijden nog groter in aantal en troffen vaak ook veel meer mensen. Eén voorbeeld uit het Nederland van zo’n anderhalve eeuw geleden. Ons land stond bekend om de zuivel, maar schoon en veilig was die productie lang niet altijd. Rauwe melk werd vaak direct gedronken, terwijl hygiëne op het erf en rond de uiers lang niet op orde was.

Daar kwam nog bij dat bij handel en verwerking niet alles even netjes verliep. De romantiek van de oude boerenwereld was in de praktijk soms gewoon een modderig en ongezond bedrijf. Vervuilde melk kon mensen ernstig ziek maken. Juist daardoor werd duidelijk hoe groot de stap vooruit was toen melk verhit en dus veiliger gemaakt ging worden.

Pasteurisatie zorgde uiteindelijk voor schonere melkproductie via het kort verhitten van de melk. Dat ging niet vanzelf, want er waren ook toen mensen die riepen dat smaak en kwaliteit daaronder zouden lijden. Toch bleek die stap onmisbaar. Soms is vooruitgang nu eenmaal minder gezellig dan gewoonte, maar wel een stuk verstandiger.

Nu maar hopen dat wereldse pandemieën en bijvoorbeeld een nieuwe grote golf voorlopig uitblijven, want zonder die besmettelijke ziekten is het al zwaar genoeg in de wereld.

#04.
ARTIEST/BAND
TAYLOR SWIFT
TITEL
Opalite

Dat was Taylor Swift met Opalite. Een titel die glanst, maar niet alleen om de buitenkant. Opalite verwijst naar een kunststeen die licht vangt, en Swift gebruikt dat beeld slim voor een lied over gemaakt geluk dat toch echt kan voelen: na donkere nachten toch weer kleur zien.

Ze schreef de track met Max Martin en Shellback voor haar album The Life of a Showgirl, en je hoort die combinatie meteen terug: pop die groot klinkt, maar toch licht op de voeten blijft. Geen bombast om de bombast, wel precisiewerk met een refrein dat zich vastzet als kauwgom onder een schoolbank, maar dan chic.

En ja, Taylor kan groot denken, maar hier werkt het vooral omdat de emotie klein en herkenbaar blijft. Niet het soort liefdeslied dat roept, eerder één dat schittert en ondertussen stiekem een krasje laat zien. Zo hoort moderne pop eigenlijk te zijn: glans met inhoud.

GETEKEND LOESJE

Datum

09/06/2026

Tekst

Wie bang is voor elke besmetting, mist soms de mooiste besmetting van allemaal: een goed liedje dat blijft hangen.

#05.
ARTIEST/BAND
BRUNO MARS
TITEL
Risk it all

En dan Bruno Mars met Risk It All. Bruno heeft al vaker bewezen dat hij retro kan laten klinken alsof het van vanavond is, maar hier kiest hij niet voor disco of glitterfunk.
Risk It All is juist gebouwd als een warme, romantische bolero, met veel ruimte voor melodie, drama en overgave.

Het staat op zijn album The Romantic en laat horen waarom hij meer is dan een hitmachine: Mars weet precies hoe je klassieke liefde vertaalt naar pop van nu.
De tekst draait niet om halve beloftes, maar om alles geven, ook als je daarmee iets op het spel zet. Dat maakt het lied groter dan een flirt en kleiner dan een cliché; het voelt als een bekentenis met een orkest achter zich.

Mooie move ook: geen trucje, geen snelle knipoog, maar gewoon een zanger die durft te leunen op stem, timing en sfeer. Bruno Mars dus, straks met Risk It All.

#06.
ARTIEST/BAND
LINKIN’PARK
TITEL
Overflow

Deze als hard bekend staande maar toch melodieuze band Linkin Park laat op Overflow horen dat vernieuwing niet hetzelfde is als afscheid nemen van je eigen geluid. Op From Zero is dit een van de sfeervolste tracks: minder recht op de vuist, meer spanning onder de huid.

Met Emily Armstrong als nieuwe stem naast Mike Shinoda krijgt de band een ander kleurcontrast, zonder zijn nerveuze hartslag te verliezen. Juist daardoor toont Overflow de muzikaliteit van de vernieuwde Linkin Park: zwaar waar nodig, maar vooral slim opgebouwd, met ruimte voor melodie, textuur en dreiging.

#07.
ARTIEST/BAND
MODERN TALKING
TITEL
You’re my heart, you’re my soul

Dit Duitse duo Modern Talking maakte aardige popmuziek, maar er zaten zeker sterke songs bij, zoals You’re My Heart, You’re My Soul. Hun debuutsingle uit 1984 werd de grote doorbraak en groeide uit tot hun best verkochte hit.

Wat het nummer zo effectief maakt, is die simpele maar trefzekere combinatie van Thomas Anders’ gladde stem, Dieter Bohlens productie en een refrein dat meteen blijft hangen. De tekst is pure liefdespop, zonder omwegen, maar juist daardoor werkt hij nog steeds.

Zo is deze lovesong weer even terug voor uw oren, en eerlijk: sommige platenspelers hebben gewoon eeuwig verkering.

PIETS UITSPRAAK

Introductie [Bas]

Gelukkig is er voor elk ingewikkeld maatschappelijk probleem nog altijd een heerlijk simpele oplossing beschikbaar: harder roepen. Dat is de moderne volksgeneeskunde van de publieke ruimte. Geen dossierkennis nodig, geen geduld, geen onderscheid tussen feit en gevoel; als het maar lekker strak klinkt op een spandoek en een beetje boos genoeg is voor de camera. En hoe groter de verwarring, hoe sneller er mensen opstaan die zichzelf tot laatste verdedigers van land, cultuur, vrouw, gezin, stoeptegel en verkeersdrempel uitroepen.

Alsof elk probleem pas echt bestaat wanneer er een megafoon naast staat. Het wonderlijke is dat groepen die elkaar op dinsdag nog niet wilden groeten, op zaterdag ineens broederlijk kunnen samenlopen als er maar een gezamenlijke vijand is verzonnen. Dat is de romantiek van de opwinding: iedereen voelt zich even dapper, totdat er nagedacht moet worden. En precies daarom is het goed om af en toe door de slogans heen te prikken. Niet om debat te smoren, wel om te voorkomen dat onderbuik zich weer eens uitgeeft voor gezond verstand.

Titel

Feministes trekken op met Defend Netherlands; klopt dit wel?

Uitspraak [Piet]

De golf van haat, angst of kudde-mentaliteit raast weer eens door Nederland. Vooral aangejaagd door kleine groepen die zich overal laten zien waar iets met een AZC aan de hand is.
De demonstranten die zich daar verzamelen zijn diverser van samenstelling geworden. Waren het eerst vooral bewoners die onder de noemer “Not in my backyard” geen gedoe in hun nabijheid wilden, nu sluiten ook gezinnen aan die hun kinderen meenemen naar zulke acties. Of dat voor die kinderen verstandig is, had men zich eerder mogen afvragen.

Het rare feit voltrekt zich nu dat mensen van heel uiteenlopende pluimages toch samen optrekken in de naar ons idee te veel opgeblazen angst voor buitenlandse mensen die hier aankomen. Er zitten zelfs zogenoemde performatieve feministen tussen die vinden dat ze ook in zo’n demonstratie moeten kunnen meelopen, soms zij aan zij met jonge aanhangers uit de manosphere-hoek, waar mannen juist voorrang boven vrouwen krijgen. Eigenaardig is zacht uitgedrukt. Ook schuiven er politici of politieke meelopers aan die de zaak nog verder opstoken met halve waarheden en grootspraak.

Zo ontstaat een vorm van opruiing waar duidelijker tegen moet worden opgetreden. Deze groepen zouden net zo goed kunnen demonstreren bij de partijen die al jaren de opvang traineren en vervolgens wijzen naar Ter Apel als bewijs dat opvang niet werkt. Terwijl juist meer spreiding, meer locaties en een betere doorstroom de druk zouden kunnen verminderen.

En dat er groepen zijn die zich Engelse namen aanmeten terwijl ze de Nederlandse cultuur zeggen te beschermen, blijft toch een fraai staaltje zelfspot. Denk aan Farm Defence Force en Defend Netherlands. Daarbij komt nog dat mensen in zulke groepen graag roepen dat de AZC-bevolking alles gratis krijgt, terwijl zij zelf alle lasten dragen. Maar wie wekenlang protesttoerisme bedrijft, bierblikjes laat slingeren en stoer wil doen met vuurwerk, oogt ook niet direct als het morele kompas van het land.

Er gaat veel mis en er zijn nog te weinig goede oplossingen. Maar deze geweldsspiraal is zeker geen oplossing. Dan lijkt mij de volgende uitspraak een betere: “AZC? Geef ons er maar twee!”

#08.
ARTIEST/BAND
SOMBR
TITEL
Homewrecker

Dat was sombr met Homewrecker, en nee, die naam schrijf je bewust in kleine letters, maar dat doet niets af aan de impact. Achter sombr zit Shane Boose, nog piepjong, maar met een feilloos gevoel voor melodieën die liefdesverdriet laten klinken alsof het midden in de nacht ineens stadionformaat krijgt.

Homewrecker is geen bot provocatienummer; het speelt juist met schuld, verlangen en de ongemakkelijke spanning van iemand willen die eigenlijk al bezet is.

Muzikaal trekt hij het slim open: alternatieve pop met vaart, een beetje indie-rand, en precies genoeg drama om te blijven prikken. Daarmee laat sombr horen waarom hij zo snel is doorgebroken na eerdere tracks als Undressed en 12 to 12.

Hij klinkt jong, maar niet groen; meer alsof iemand zijn hart al drie keer heeft laten vallen en daar meteen een hook van heeft gebouwd. Homewrecker dus: licht giftig, heel melodieus, en vervelend verslavend.

#09.
ARTIEST/BAND
ROISON MURPHY
TITEL
Overpowered

Dat was Róisín Murphy met Overpowered, en alleen die titel zegt al genoeg: hier wint gevoel het van zelfbeheersing. Murphy kennen velen nog van Moloko, maar solo vond ze met dit nummer misschien wel haar meest elegante midden tussen artpop en dansvloer.

Overpowered verscheen in 2007 als titelsong van haar tweede soloalbum en klinkt nog steeds modern: strakke elektronica, een stuwende beat, maar daaroverheen juist een stem die speelt, verleidt en observeert. Geen platte clubtrack dus, eerder een intelligente discoplaat voor mensen die ook hun eyeliner op filosofie willen afstemmen.

In de tekst gaat het over die vreemde toestand waarin je denkt dat je ergens overheen bent, tot één gedachte alles weer openbreekt. Murphy maakt daar geen drama van, maar stijl. Ze trekt emotie een futuristische outfit aan en laat het daarna alsnog recht het hart in lopen. Dat is knap, en eerlijk gezegd ook een beetje gemeen. Overpowered blijft een klasseplaat.

#10.
ARTIEST/BAND
DOE MAAR
TITEL
Macho

Voor de Top 40 Classic gaan we naar 1984 met Doe Maar en Macho. In die tijd werd de Nederlandse Top 40 gepresenteerd door Lex Harding bij Veronica op Hilversum 3.
Een titel uit de nadagen van Doe Maar, toen nederpop nog gewoon de kamer binnenstormde zonder aan te bellen.

#11.
ARTIEST/BAND
ANUAR AOULAD ABDELKRIM
TITEL
Hangjongeren

Cabaretier Anuar Aoulad Abdelkrim, vraagt zich net als vele met ons af, waarom de jongeren soms met zo’n raar accent praten…

AFSLUITING

Muziek

Wat de muziek van vanavond mooi liet horen, is dat een goede plaat meer doet dan alleen lekker klinken. Van de kalme troost van Danny Vera tot de glans van Taylor Swift, van de heruitvinding van Linkin Park tot de klasse van Louis Armstrong: elk nummer had zijn eigen kleur, maar allemaal bewezen ze dat muziek nog altijd het snelste vervoer is tussen hoofd en hart.

Columns

Ook de columns deden vanavond wat ze moesten doen: niet behagen om het behagen, maar een gedachte lostrekken. De cultuurtekst keek naar angst, ziekte en geschiedenis; de uitspraak naar rumoer, groepsgedrag en hoe snel een mening tegenwoordig een uniform aantrekt. Soms schurend, soms scherp, maar wel met de bedoeling om het denken wakker te houden.

Programma info

Dit was uitzending 571 van Uw Muziek Experts met Bas zonder Piet, maar hij is er snel weer! Live op BR6, met bekende hits, vergeten parels, en bijzondere covers. Dinsdagavond om 20:00 en zaterdagochtend om 11:00. via BR6.nl en via www.demuziekexperts.nl. Een programma voor die niet alleen wil weten wat er draait, maar ook waarom het draait.

Tip van de Redactie

Maar we sluiten niet af voor we eerst naar de tip van de redactie zijn gegaan..

Slotzin

Zo glijdt deze uitzending de zomer in: met warme platen, heldere zinnen en genoeg echo om nog even in door te leven.

#12.
ARTIEST/BAND
LOUIS ARMSTRONG
TITEL
A Kiss to Build a Dream On

We sluiten deze maand de uitzending af met de o zo prachtige muziek en stem van Louis Armstrong, en ik kan niet verzekeren dat Ella Fitzgerald er ook nog tussen komt.
Deze week het nummer A kiss tot build a dream on.
En de tip ga eens naar Lazy Louis Jazzcafé in Amersfoort!

Sociaal zijn, precies waar het wordt verwacht!

Uitspraak
Sociaal zijn precies waar het wordt verwacht
00:00
00:00

Soms heb je van die momenten waarop alles precies klopt. De zon die net even goed doorbreekt tussen de wolken, een kop koffie die nét de juiste temperatuur heeft, of dat ene liedje dat precies op het juiste moment begint.

En dan denk je: ja… zo kan het dus ook.

We leven in een wereld waarin alles sneller gaat dan ooit. Berichtjes vliegen heen en weer, schermen trekken constant onze aandacht en stilte lijkt soms bijna een vergeten luxe. Maar juist in die drukte zitten kleine momenten verstopt… momenten waarop we het nét even anders kunnen doen.

Niet groots, niet ingewikkeld. Geen wereldschokkende veranderingen. Gewoon kleine keuzes. Een beetje rekening houden met elkaar. Een beetje bewust zijn van de ruimte die je deelt.

Want uiteindelijk zijn het juist die kleine dingen die bepalen hoe iets voelt. Of een plek prettig is… of juist totaal niet.

En grappig genoeg merk je dat vaak pas als het ontbreekt.

En precies daar… daar wil ik het even over hebben.


In het openbaar vervoer is het altijd weer genieten van onze collectieve sociale vaardigheden. Tenminste… dat idee hebben we. Want als je het zo bekijkt, zijn we ontzettend sociaal. Iedereen doet namelijk precies waar híj zin in heeft, zonder zich ook maar een seconde druk te maken om de rest. Dat is ook een soort vrijheid, toch?

Neem de buschauffeur. Die zit daar elke dag, weer of geen weer, klaar om je veilig van A naar B te brengen. Een simpel “goedemorgen” of “dank je wel”? Dat voelt voor veel mensen als een spannende uitdaging. Alsof je ineens auditie doet voor een toneelstuk waar je niet voor hebt ingeschreven.

En dan de stiltecoupé… die bestaat vooral als concept. Een soort mythische plek waar stilte de bedoeling is, maar waar gesprekken juist nét wat harder lijken te gaan. Want ja, als je eenmaal zit, moet dat telefoongesprek natuurlijk wel even afgemaakt worden. Liefst op speaker, zodat iedereen kan meegenieten van het drama aan de andere kant van de lijn.

Muziek luisteren doen we ook samen. Gewoon via de speakers van de telefoon, alsof de hele coupé spontaan onderdeel is geworden van jouw persoonlijke playlist. En video’s? Die kijken we uiteraard met geluid. Want waarom zou je oortjes gebruiken als je ook een complete surround-ervaring kunt creëren voor onbekenden?

En eten… ja, dat hoort er natuurlijk ook bij. Niets zegt “goedemorgen” zoals de geur van een broodje knoflooksaus om half acht ’s ochtends. Smakelijk voor de één, een beproeving voor de ander.

We verwachten allemaal dat het OV een fijne plek is. Rustig, comfortabel, een beetje aangenaam. Maar dat begint niet bij regels of borden… dat begint bij onszelf.

Want eerlijk is eerlijk: hoe moeilijk is het nou echt? Even een groet, oortjes in, stem iets zachter, een beetje opletten. Kleine gebaren, geen grote moeite.

En toch… maken juist die kleine dingen het verschil tussen een reis die je ondergaat, en een reis die gewoon prettig is.

Sociaal zijn in het OV? Het is geen kunst. We zijn het alleen een beetje verleerd.

02/06/2026 – uitz. 570

de Muziek Experts afspeellijst

datum: 02/06/2026

uitzending nr: 570

Fragmenten van deze uitzending

Uitspraak
Tme fragmenten
00:00
00:00
#01.
ARTIEST/BAND
TESKE
TITEL
Wildernis

Teske met Wildernis. Een nummer waarin ze haar popverleden loslaat en veel dichter bij zichzelf komt. Teske groeide van YouTube-fenomeen uit tot een volwassen artiest met een eigen geluid, en dat hoor je hier: klein, eerlijk en bijna fluisterend dichtbij. Wildernis gaat over verdwalen in jezelf, maar ook over de rust vinden in die chaos. Geen bombast, maar juist kracht door kwetsbaarheid — en dat maakt dit zo raak.

EERSTE SPREEK

Cultuur (kort)

Vanavond in cultuur: van traditie tot TikTok — wat blijft er nog écht hangen in een wereld die blijft scrollen?

Uitspraak (kort)

Vanavond in de uitspraak: sociaal zijn… precies daar waar het het vaakst wordt vergeten.

Co-originele (kort)

Een gemaskerde dans met als tegenhanger een versie die ineens zonlicht en een heus dans ritme krijgt.

Hitmix

Vanavond gaan we op een muzikale reis van kwetsbare pop en theatrale rock tot swing, soul en moderne emotie — met verhalen die schuren, raken en soms gewoon laten dansen.

#02.
ARTIEST/BAND
GHOST
TITEL
Dance Macabre

Je hoorde het theatrale universum van Ghost met Dance Macabre. Ghost is een band die rock en horror samenbrengt alsof het een duister toneelstuk is. Onder leiding van Tobias Forge bouwde Ghost een eigen wereld vol maskers, mystiek en catchy riffs. Dit nummer uit 2018 klinkt vrolijk, maar gaat eigenlijk over de dans met de dood — typisch Ghost: licht en donker tegelijk.

#03.
ARTIEST/BAND
MELODICKA BROS
TITEL
Dance Macabre

En dan hoor je nu hoe muziek zich opnieuw kan uitvinden. De Melodicka Bros nemen datzelfde Dance Macabre en trekken het volledig uit elkaar. Met akoestische gitaren, verrassende ritmes en een bijna speelse energie geven zij een compleet nieuwe draai aan dat donkere origineel. Dance Macabre, but it’s actually a dance song!

CULTUUR

Introductie [Bas]

Scroll… like… volgende.
Het ritme van vandaag is geen klok meer, maar een duim. Een eindeloze stroom van beelden, geluiden en meningen die langs ons heen glijden alsof het niets is… en tegelijk alles bepalen.

Sociale media is allang geen speeltuin meer. Het is een podium geworden. Iedereen staat erop, iedereen doet mee. Van een dansje in de woonkamer tot een mening over de wereld — alles krijgt een plek, alles krijgt een publiek. En ergens in die stroom ontstaat iets bijzonders: een nieuwe vorm van cultuur. Snel, rauw, direct… en soms net zo vluchtig als het moment zelf.

Wat vandaag trending is, kan morgen vergeten zijn. Maar juist in die snelheid zit ook kracht. Creativiteit schiet alle kanten op, ideeën vliegen de wereld over zonder paspoort, en stemmen die vroeger nooit gehoord werden, krijgen nu ineens een megafoon.

Maar tegelijk…
Als alles cultuur kan zijn, wat blijft er dan echt hangen?

Wat raakt nog, als alles voorbij flitst?

En precies daar, tussen die eindeloze scroll en dat ene moment van aandacht… begint het verhaal van vandaag.

Titel

Cultuur van traditie tot TikTok in een wereld die nooit stilstaat

Cultuur [Piet]

We leven in een tijd waarin cultuur overal is… en tegelijk nergens lijkt te landen.
Een museum past tegenwoordig in je broekzak, een concert begint met een swipe en eindigt met een like. En ergens tussen die pixels proberen we nog te voelen wat cultuur eigenlijk betekent.

Vroeger zat je in een theaterzaal, licht ging uit, telefoon uit, aandacht aan. Simpel. Nu zitten we met z’n allen in dezelfde zaal, maar ieder in z’n eigen wereld. Iemand filmt het openingsnummer, de ander checkt even het nieuws, en ergens achterin gaat een ringtone af die nog uit 2007 lijkt te komen. Samen beleven is ineens een optelsom van individueel gedrag.

En toch… we noemen het allemaal cultuur.
Een TikTok van 15 seconden krijgt soms meer aandacht dan een toneelstuk waar maanden aan is gewerkt. Is dat erg? Misschien niet. Cultuur verandert nu eenmaal. Van schilderij naar televisie, van televisie naar smartphone. Alleen de snelheid… die is nieuw. Sneller dan een buschauffeur die geen goedemorgen terugkrijgt.

Tegelijkertijd grijpen we massaal terug naar vroeger. Vinylplaten draaien weer, oude series worden opnieuw gekeken, festivals gooien retro-thema’s over de line-up alsof het confetti is. Alsof we houvast zoeken in een tijd waarin alles constant verandert. Nostalgie als warme deken, terwijl de wereld buiten blijft doordenderen.

En ergens daar tussenin ligt de vraag die blijft knagen: voor wie is cultuur nog?
Voor iedereen… of alleen voor wie het kan betalen, begrijpen of bijhouden? Want een avondje uit is tegenwoordig net zo spannend voor je agenda als voor je bankrekening.

Maar misschien zit de oplossing niet in grootse veranderingen. Misschien zit het in iets kleins.
De telefoon even weg. De aandacht even aan. Gewoon weer kijken, luisteren, lachen… samen.

Want cultuur is niet wat er op het podium gebeurt.
Cultuur is wat er tussen mensen ontstaat.

En geloof me… dat past niet in een scherm.

#04.
ARTIEST/BAND
ROBBIE WILLIAMS
TITEL
Shine my Shoes

Robbie Williams met Shine My Shoes. Een nummer van zijn album Swings Both Ways uit 2013, waarop hij teruggrijpt naar de swing en bigbandtraditie — iets wat perfect bij hem past. Robbie begon natuurlijk bij Take That, brak solo door met hits als Angels en Feel, en ontwikkelde zich tot een entertainer pur sang.

In Shine My Shoes hoor je die klassieke bravoure: het showgevoel, de knipoog, de zelfspot. Het gaat over opnieuw beginnen, jezelf opfrissen en weer de wereld in stappen — letterlijk je schoenen oppoetsen en gaan. Robbie speelt hier met zijn imago, maar laat tegelijk horen hoe stevig hij geworteld is in de traditie van crooners als Sinatra.

Dit jaar staat hij weer volop in de belangstelling met een nieuw album genaamd Britpop en er kwam zelfs in 2024 een biografische film uit genaamd Better Man, waarin zijn leven op een opvallend creatieve manier wordt verteld. Robbie blijft zichzelf heruitvinden, maar altijd met die herkenbare charme.

GETEKEND LOESJE

Datum

19/05/2026

Tekst

Mijn duim kent alle cultuur, maar mijn hoofd heeft nog geen tijd gehad om het te begrijpen.

#05.
ARTIEST/BAND
VANVELZEN
TITEL
The blessed days

Van Britse show naar Nederlandse klasse: VanVelzen met The Blessed Days. Roel van Velzen brak in 2006 door met Baby Get Higher en staat bekend om zijn energieke optredens en herkenbare stem.

The Blessed Days laat een andere kant horen. Minder uitbundig, meer reflectief. Het nummer draait om het koesteren van momenten die je later pas echt waardeert — de dagen die je pas achteraf “gezegend” noemt. Muzikaal hoor je invloeden van soul en pop, met een warme, gedragen opbouw.

VanVelzen is de laatste jaren actief op verschillende fronten: van televisie tot theater, en hij blijft live een van de sterkste performers van Nederland. Dit nummer laat zien dat hij niet alleen een entertainer is, maar ook een verhalenverteller.

#06.
ARTIEST/BAND
RUSH
TITEL
Subdivisions

Rush met Subdivisions. Synths, strakke ritmes en een scherpe blik op het leven in de buitenwijken. Rush — het Canadese trio rond Geddy Lee, Alex Lifeson en Neil Peart — stond bekend om hun muzikale perfectie en diepgaande teksten. Dit nummer uit 1982 raakt nog altijd een snaar: het gevoel nergens echt bij te horen.

#07.
ARTIEST/BAND
KAY KYSER
TITEL
Jingle, Jangle, Jingle

We gaan even terug naar de jaren ’40 met Kay Kyser en Jingle, Jangle, Jingle. Een vrolijk, lichtvoetig nummer uit de swingperiode, waarin Kyser als bandleider en entertainer Amerika wist te veroveren. Dit is muziek die je meeneemt naar een tijd van radio, danszalen en zorgeloze melodieën.

PIETS UITSPRAAK

Introductie [Bas]

Soms heb je van die momenten waarop alles precies klopt. De zon die net even goed doorbreekt tussen de wolken, een kop koffie die nét de juiste temperatuur heeft, of dat ene liedje dat precies op het juiste moment begint.

En dan denk je: ja… zo kan het dus ook.

We leven in een wereld waarin alles sneller gaat dan ooit. Berichtjes vliegen heen en weer, schermen trekken constant onze aandacht en stilte lijkt soms bijna een vergeten luxe. Maar juist in die drukte zitten kleine momenten verstopt… momenten waarop we het nét even anders kunnen doen.

Niet groots, niet ingewikkeld. Geen wereldschokkende veranderingen. Gewoon kleine keuzes. Een beetje rekening houden met elkaar. Een beetje bewust zijn van de ruimte die je deelt.

Want uiteindelijk zijn het juist die kleine dingen die bepalen hoe iets voelt. Of een plek prettig is… of juist totaal niet.

En grappig genoeg merk je dat vaak pas als het ontbreekt.

En precies daar… daar wil ik het even over hebben.

Titel

Sociaal zijn, precies waar het wordt verwacht!

Uitspraak [Piet]

In het openbaar vervoer is het altijd weer genieten van onze collectieve sociale vaardigheden. Tenminste… dat idee hebben we. Want als je het zo bekijkt, zijn we ontzettend sociaal. Iedereen doet namelijk precies waar híj zin in heeft, zonder zich ook maar een seconde druk te maken om de rest. Dat is ook een soort vrijheid, toch?

Neem de buschauffeur. Die zit daar elke dag, weer of geen weer, klaar om je veilig van A naar B te brengen. Een simpel “goedemorgen” of “dank je wel”? Dat voelt voor veel mensen als een spannende uitdaging. Alsof je ineens auditie doet voor een toneelstuk waar je niet voor hebt ingeschreven.

En dan de stiltecoupé… die bestaat vooral als concept. Een soort mythische plek waar stilte de bedoeling is, maar waar gesprekken juist nét wat harder lijken te gaan. Want ja, als je eenmaal zit, moet dat telefoongesprek natuurlijk wel even afgemaakt worden. Liefst op speaker, zodat iedereen kan meegenieten van het drama aan de andere kant van de lijn.

Muziek luisteren doen we ook samen. Gewoon via de speakers van de telefoon, alsof de hele coupé spontaan onderdeel is geworden van jouw persoonlijke playlist. En video’s? Die kijken we uiteraard met geluid. Want waarom zou je oortjes gebruiken als je ook een complete surround-ervaring kunt creëren voor onbekenden?

En eten… ja, dat hoort er natuurlijk ook bij. Niets zegt “goedemorgen” zoals de geur van een broodje knoflooksaus om half acht ’s ochtends. Smakelijk voor de één, een beproeving voor de ander.

We verwachten allemaal dat het OV een fijne plek is. Rustig, comfortabel, een beetje aangenaam. Maar dat begint niet bij regels of borden… dat begint bij onszelf.

Want eerlijk is eerlijk: hoe moeilijk is het nou echt? Even een groet, oortjes in, stem iets zachter, een beetje opletten. Kleine gebaren, geen grote moeite.

En toch… maken juist die kleine dingen het verschil tussen een reis die je ondergaat, en een reis die gewoon prettig is.

Sociaal zijn in het OV? Het is geen kunst. We zijn het alleen een beetje verleerd.

#08.
ARTIEST/BAND
LIVINGSTON
TITEL
Shadow

Je hoorde Livingston met Shadow. Een artiest die de laatste tijd steeds meer opvalt met zijn emotionele, opbouwende stijl. Shadow draait om het gevecht met je eigen donkere kanten — iets wat veel jonge luisteraars aanspreekt.

Zijn muziek beweegt zich tussen pop en alternative, met sterke dynamiek: van klein en breekbaar naar groots en meeslepend. Livingston bouwt daarmee aan een groeiende fanbase, vooral online, waar zijn nummers vaak viraal gaan.

#09.
ARTIEST/BAND
LIVINGSTON
TITEL
Look mom, i can fly!

En nogmaals Livingston, dit keer met Look Mom, I Can Fly!. Een titel die bijna kinderlijk klinkt, maar juist symbool staat voor losbreken en je eigen weg vinden. Het nummer heeft een anthemic karakter, met een opbouw die je echt meeneemt.

Het laat zien waar Livingston voor staat: emotie, groei en het najagen van dromen — iets wat perfect past bij deze generatie artiesten die hun publiek direct via social media weten te bereiken.

#10.
ARTIEST/BAND
MARK RONSON FT. AMY WINEHOUSE
TITEL
Valerie

We gaan naar de Top 40 Classic. Dit nummer komt uit 2007 — het jaar waarin Jeroen Nieuwenhuize de Top 40 presenteerde op Radio 538. Mark Ronson en Amy Winehouse met Valerie — het nummer stond 24 weken in de top 40 met als top positie nummer 1! een moderne klassieker met een retro soulgevoel.

#11.
ARTIEST/BAND
XANDER DE RYCKE
TITEL
Simpel voedsel

Xander De Rycke serveert in één hap Simpel Voedsel — en het smaakt verdacht scherp.

AFSLUITING

Muziek

Vanavond hoorde je een muzikale reis die alle kanten op durfde te gaan. Van de breekbare eerlijkheid van Teske tot het theatrale randje van Ghost. Ook doken we de diepte in met Rush, en gingen terug naar de fourties met Kay Kyser. En daar tussendoor… die soulvolle klapper van Amy Winehouse en Mark Ronson — muziek die niet alleen klinkt, maar echt iets achterlaat.

Columns

Ook in de columns draaide het om die zoektocht naar balans. Tussen scherm en werkelijkheid. Cultuur die sneller beweegt dan ooit, en toch verlangen we naar het moment dat blijft hangen. En in het openbaar vervoer zagen we hoe klein sociaal gedrag eigenlijk groots kan zijn — of juist het gemis ervan. Geen grote revoluties, maar kleine keuzes die bepalen hoe we samenleven.

Programma info

U luisterde naar de Muziek Experts op BR6 — waar muziek en verhalen samenkomen in een uur vol herkenning, verrassing en verdieping. Elke dinsdagavond om acht uur en elke zaterdagochtend om elf uur. Terugluisteren en kijken kan altijd via de bekende kanalen zoals br6.nl maar uiteraard ook via demuziekexperts.nl.

Tip van de Redactie

Maar we sluiten deze uitzending nummer 569 niet af voor we naar de Tip van onze redactie gaan!

Misschien is het leven net als vanavond: een mix van ritme en ruis… maar als je goed luistert, zit er altijd ergens een soul in die precies op het juiste moment binnenkomt.

#12.
ARTIEST/BAND
ANGIE STONE FT. FREEMASONS
TITEL
I wasn’t kidding

Deze maand besteden we aandacht aan de vorig jaar overleden soul zangeres Angie Stone, vanavond het laatste nummer en dat nam ze op met het Britse producersduo Freemasons, genaamd “I wasn’t Kidding. Een krachtige mix van soul en dance, waarin de warme, doorleefde klassieke soul stem van Angie Stone wordt gecombineerd met een moderne beat.

DDV-004

Uitspraak
Simple minds
00:00
00:00

de Discografie van – Playlist

datum: 26/05/2026

uitzending nr: 569

een spinoff van ‘de Muziek Experts’, elke laatste uitzending van de maand
#01.
ARTIEST/BAND
INTRO TEKST
TITEL
intro tekst

Vanavond duiken we in een band die nooit netjes in één vakje is blijven staan: Simple Minds uit Glasgow. Wat ooit begon vanuit punkwortels en post-punk nieuwsgierigheid, groeide uit tot een oeuvre waarin art-rock, new wave, synth-pop, ambient sferen, instrumentale stadsmuziek, politieke lading, folkachtige melancholie en stadiongrote refreinen allemaal naast elkaar kunnen bestaan zonder dat het ooit zijn eigen gezicht verliest.

Dat is ook precies hoe Jim Kerr de reis van de band later zelf samenvatte: als een tocht langs avant-garde, art-rock, pop, ambient, instrumentals, politiek, folk en het grote podium. In deze special hoor je dus geen rechte lijn, maar een landschap: van koele machines en glanzende synths naar grote drums, weidse gitaren, bezielde zang en songs die even goed in een club, kathedraal of arena kunnen wonen. Kortom: Simple Minds is geen stijl, Simple Minds is een route. En vanavond rijden we die route helemaal uit

#02.
ARTIEST/BAND
SIMPLE MINDS
TITEL
Dont you

Dat was Simple Minds met Don’t You Forget About Me. Zo’n nummer waarbij je bijna automatisch The Breakfast Club voor je ziet, en dat is ook logisch, want het werd speciaal voor die film geschreven door Keith Forsey en Steve Schiff. Het mooie verhaal erachter is dat Simple Minds het eerst helemaal niet zo zag zitten. Bryan Ferry en Billy Idol hadden al bedankt, de band zelf was ook terughoudend, en juist dat bijna-gemiste kansje werd uiteindelijk hun grote Amerikaanse doorbraak.

In mei 1985 stond het nummer op één in de Amerikaanse Billboard-hitlijst en ineens was Simple Minds niet meer alleen een grote Europese band, maar echt een wereldnaam. En eerlijk is eerlijk: die mix van melancholie, vaart en meezingrefrein werkt nog steeds alsof de jaren tachtig gisteren waren.

#03.
ARTIEST/BAND
SIMPLE MINDS
TITEL
Belfast child

Dat was Belfast Child, een van de meest aangrijpende nummers die Simple Minds ooit heeft gemaakt. Het verscheen in 1989 op Street Fighting Years en kreeg zijn emotionele lading na de aanslag in Enniskillen in 1987, waarbij Jim Kerr diep geraakt werd door het nieuws uit Noord-Ierland.

Muzikaal leunt het nummer op het traditionele Ierse lied She Moved Through The Fair, en daardoor klinkt het niet als een gewone popsingle maar bijna als een klaagzang, een gebed, een open wond met hoop erin verborgen. Misschien is dat precies waarom het zo hard binnenkomt. Het werd niet alleen artistiek een van hun grootste statements, maar ook commercieel een enorme klapper: in het Verenigd Koninkrijk werd het een nummer 1-hit, en in Nederland stond het eveneens bovenaan. Een groot nummer met een grote boodschap.

#04.
ARTIEST/BAND
SIMPLE MINDS
TITEL
Promised you a miracle

Dat was Promised You A Miracle, afkomstig van New Gold Dream uit 1982, het album waarmee Simple Minds echt van gerespecteerde cultband naar grote naam begon door te schuiven. Op de officiële albumgeschiedenis noemt de band die plaat zelf een kantelpunt, en dat hoor je in dit nummer meteen terug: het is nog elegant, nog licht art-pop, maar ook al onweerstaanbaar catchy.

In het Verenigd Koninkrijk werd dit hun eerste top 20-hit, en in Nederland bereikte het nummer eveneens de hitlijsten.

Mooi detail voor de liefhebber: deze opname werd gemaakt met drummer Kenny Hyslop, die maar kort rond deze periode bij de band betrokken was. Dit is dus zo’n sleuteltrack waarop alles samenvalt: de verfijning van de vroege Simple Minds, het dansende ritme van de nieuwe tijd, en de eerste echte geur van grote doorbraak. Kortom: titel klopt, belofte ingelost.

#05.
ARTIEST/BAND
SIMPLE MINDS
TITEL
Sanctify yourself

Dat was Simple Minds met Sanctify Yourself, een track van Once Upon a Time, het album uit 1985 waarmee de band definitief op het grote wereldpodium belandde. Die plaat leverde vier grote singles op, en Sanctify Yourself haalde in het Verenigd Koninkrijk de top 10.

Wat dit nummer zo sterk maakt, is dat het tegelijk groots en onrustig klinkt: arena-pop, jazeker, maar wel met die typische Simple Minds-spanning. Alles beweegt, alles dringt aan, alsof het nummer voortdurend naar een hogere versnelling zoekt.

Ook visueel zat het destijds raak: in de officiële video werd de band in volle kleur en vaart neergezet, helemaal passend bij dat zelfbewuste midden-jaren-tachtig-geluid. Dit is dus niet zomaar een hit, maar ook een perfecte momentopname van de fase waarin Simple Minds kunstzinnigheid en massabereik moeiteloos liet samenvallen.

#06.
ARTIEST/BAND
SIMPLE MINDS
TITEL
Moscow Underground

Dat was Moscow Underground, en daarmee springen we ineens van de klassieke jaren tachtig naar 2009. Het nummer opent Graffiti Soul, het vijftiende studioalbum van de band, en dat is meteen veelzeggend: Simple Minds koos hier niet voor een makkelijke meezinger als opener, maar voor iets donkerders, filmischers en geheimzinnigers.

Op de officiële songarchieven wordt gesproken over een subtiele treinriff, Oost-Europese strijkers en bijna een spionagefilm-sfeer, en recensenten van toen zagen het als een duidelijke statement of intent.

Geen nostalgische terugblik dus, maar een band die nog steeds sfeer kon bouwen en spanning kon oproepen zonder op oude hits te leunen. Dat vind ik misschien nog wel het sterkst aan deze track: hij vraagt iets meer aandacht, maar als je hem die geeft, blijft hij ook echt hangen. Een latere parel, zonder twijfel.

#07.
ARTIEST/BAND
SIMPLE MINDS
TITEL
Alive and kicking

Dat was Alive And Kicking, misschien wel de warmste vuist-in-de-lucht-plaat van Simple Minds. Het nummer komt van Once Upon a Time, het album dat in 1985 naar de eerste plek van de Britse albumlijst ging, en de single zelf schopte het tot nummer 7 in het Verenigd Koninkrijk en nummer 3 in de Verenigde Staten.

Jim Kerr vertelde later dat de inspiratie voor de tekst kwam tijdens een zomers verblijf in New York, op een moment waarop de band voelde dat alles openlag en er echt iets in de lucht hing. Dat hoor je ook: dit is geen sombere new wave meer, dit is pure hoop op groot formaat.

En dan heb je natuurlijk nog dat slot met die beroemde zanglijn die iedereen kan meedoen. Geen ingewikkelde poëzie, gewoon zo’n refrein dat meteen mensen verzamelt. En op de radio is dat goud, toch.

#08.
ARTIEST/BAND
SIMPLE MINDS
TITEL
Someone Somewhere in Summertime

Dat was Someone Somewhere In Summertime, de openingstrack van New Gold Dream, en je kunt je eerlijk gezegd nauwelijks een mooiere binnenkomer voorstellen. Deze song begon ooit met de werktitel Summer Song, en dat voel je nog steeds: alles eraan gloeit, zweeft en lijkt in zacht licht te baden.

New Gold Dream geldt binnen de Simple Minds-catalogus als de grote doorbraakplaat en als een album waar de band zelf nog altijd met bijzondere liefde op terugkijkt. De Guardian noemde dit nummer ooit een “wals door mythische augustusnevel”, en dat is eigenlijk enger raak dan je lief is.
Het was niet hun grootste chartkraker, maar wel precies zo’n lied waardoor je snapt waarom mensen Simple Minds in deze periode bijna magisch vonden. Minder spierballen, meer sfeer. En juist daardoor blijft het zo erg hangen.

#09.
ARTIEST/BAND
SIMPLE MINDS
TITEL
Theme for Great Cities

Dat was Theme For Great Cities, en ja hoor, een instrumentaal nummer dat zó veel karakter heeft dat woorden hier bijna in de weg lopen.

In de officiële archieven van de band lees je dat het in 1981 begon als een van drie demo’s die Mick MacNeil aan Jim Kerr doorgaf, en omdat er maar geen tekst op wilde landen, stond het intern een tijd bekend als The Third Track.

Gelukkig bleef het instrumentaal, want juist daardoor kreeg het iets futuristisch en open. Later werd het volgens diezelfde archieven en volgens de Guardian een track die opvallend veel invloed had op latere dance- en Balearic-remixen. Best spectaculair voor iets dat ooit gewoon als hardnekkige demo rondzwierf.

Dit is de avontuurlijke, vroege Simple Minds: minder stadion, meer nachtelijke snelweg, neon in de verte, en een motor die maar blijft draaien.

#10.
ARTIEST/BAND
SIMPLE MINDS
TITEL
Waterfront

Dat was Waterfront, en achter die grote, directe rocksound zit eigenlijk een heel lokaal en menselijk verhaal. Het nummer verscheen op Sparkle in the Rain uit 1984, het album dat voor Simple Minds de grote commerciële doorbraak betekende en meteen naar nummer 1 ging in het Verenigd Koninkrijk.

Jim Kerr vertelde dat Waterfront ontstond in een periode waarin Glasgow in verval was geraakt: scheepswerven verdwenen, de stad voelde als een spookstad, en toch zag hij tijdens een avondwandeling langs de rivier ineens weer leven terugkeren. Daar begon de tekst te stromen.

En Charlie Burchill vertelde dan weer hoe die beroemde baslijn ontstond via een Dynacord-versterker en eigenlijk neerkomt op één herhaalde noot.

Moraal van het verhaal: soms heb je geen duizend noten nodig, maar gewoon één goeie. En deze is raak, elke keer opnieuw.

#11.
ARTIEST/BAND
SIMPLE MINDS
TITEL
Book of Brilliant Things

Dat was Book Of Brilliant Things, en dat is zo’n nummer dat je misschien niet als eerste noemt als het over hits gaat, maar wel meteen voelt als je het hoort. Het staat op Sparkle in the Rain, maar de achtergrond maakt het nog veel mooier: Jim Kerr zei later dat dit een van de Simple Minds-songs is waarmee hij zich het sterkst verbonden voelt.

De inspiratie kwam onder meer van zijn vader, die zichzelf ontwikkelde door veel te lezen, en daardoor zit er in deze song veel meer dan alleen mooie melodie. Het gaat ook over kennis, verbeelding en de vrijheid om zelf te denken.

Misschien is dat precies waarom het nummer zo’n lange adem heeft, want het staat nog altijd in hun liveverhaal; ook op het in Amsterdam opgenomen Live in The City of Diamonds is het weer present. Niet schreeuwerig, wel van blijvende klasse.

#12.
ARTIEST/BAND
OUTRO
TITEL
outro

Zo liep deze discografische reis van Simple Minds in een mooie boog door de tijd: van het instrumentale stadsbeeld van “Theme for Great Cities” naar de doorbraak van “Promised You a Miracle,” “Glittering Prize” en “Someone Somewhere (In Summertime)”; van de Clyde-puls van “Waterfront” en het gespierde “Speed Your Love to Me” naar het wereldwijde kantelpunt “Don’t You (Forget About Me)”. Daarna kwamen de grote arena-jaren met “Alive and Kicking,” “Book of Brilliant Things,” “Sanctify Yourself,” “All the Things She Said” en “Ghostdancing,” gevolgd door de politieke zwaarte van “Belfast Child,” het opklarende “See the Lights,” en tenslotte de late herstart met “Moscow Underground.” Dat is precies waarom Simple Minds zo goed werkt in “de Discografie van…”: niet alleen om de hits, maar om het hele verhaal eromheen. Dit was een spin-off in de geest van de Muziek Experts: bekend waar het moet, nieuwsgierig waar het leuk wordt, en altijd net even verder dan de eerste meezinger.

Volgende week zijn we weer bij je terug met een reguliere uitzending van de Muziek Experts, nog even zonder Piet, maar hij komt binnenkort terug, al is het maar telefonisch! Maar wel nog altijd om acht uur op de dinsdagavond en elf uur op zaterdagochtend!

Voor meer informatie, teksten en fragmenten rondom dit programma of de Muziek Experts, bekijk je de volledig vernieuwde website, demuziekexperts.nl.

Ik dank je voor het luisteren, en wat de Discografie van.. betreft, zie ik je eind volgende maand weer terug, met dan weer zo’n fantastische artiest of band! Tot dan of tot volgende week!

Albumcover
NU LIVE
Laden…
BR6 – live stream
NET GEDRAAID
  1. --:--Nog geen vorige plaat
  2. --:--Nog geen vorige plaat
00:00